Smykket fra Sicilia

Drømmer du om en vakker og særdeles original Alfa Romeo fra 70-tallet som har levd et eventyrlig godt liv? Da bør du komme og se på bilen som gir oss åndenød av skjønnhet, og som burde blitt værende som en kunst- eller kulturgjenstand til felles nytelse i Øvreseth. Men den er til salgs.

Del denne artikkelen på:

Del på e-post Del på Facebook Del på Twitter Del på LinkedIn

Smak litt på uttrykket «original bil». Hva legger vi i det svevende og lite definerte begrepet egentlig? Svaret er at det vanskelig lar seg gjøre med noen setninger om hvor urørt bilen er, koblet med alle mulige fagre løfter. En visuell sjekk og fysisk kontakt er mye bedre. Kom til oss og se bilen, og opplev den med egne sanser. For vår Alfa Romeo Giulia GT 1300 Junior "Scalino" betyr det et lett patinert ytre som utstråler et langt og skjermet liv på Sicilia gjennom nesten 50 år med kun tre eiere, før den havnet i Parma, og til slutt hos Arnage Classic Cars hvor vi har hentet den hjem til Norge. Interiøret oser originalitet og er slik det forlot fabrikken før mange av oss var født. Vi tør påstå at dette er en unik anledning for den som vil ha et usedvanlig vakkert, klassisk smykke.

Store navn i kulissene

Blant bilglade skjønnere og entusiaster av design, rangerer de snertne sportscoupéne fra Alfa Romeo høyt. Det kan nok forklares på mange måter, fra høy hyggefaktor når en biltur lokker, til vissheten om at bilen er tegnet av designguden Giorgetto Giugiaro hos ikoniske Bertone. Modellen som vår Giulia GT er lett gjenkjennelig med myke former som appellerer, de nyere som GTV fra 70- og 80-tallet er noe mer kantformede, men også de nydelige biler.

Giulia GT ble påbegynt hos Bertone i 1960 som arvtager til Giulietta Coupé, og ble presentert i 1963. Tidlige varianter av modellen er lett å skille fra de siste som kom etter 1970. Kikk på bildene av vår bil, og du vil oppdage at panseret har en tverrgående spalte i hele sin bredde – som en slags ostehøvelform – på panseret mot frontens fremre del. Derav "Scalino", en særegenhet som forsvant etter 1970. Likeså blinklysene som sitter ved siden av frontlampene, de nyere versjonene av Giulia GT fikk disse omplassert til støtfangeren.


Dette er et intressant bilde med tanke på å belyse utviklingen av Giulia GT-modellen. Vår bil til høyre med den ikoniske "Stepnose"- eller "Scalino"-fronten (eller "ostehøvel"), til venstre etterkommeren fra 1970 med endret design som også fikk endret plasseringen av blinklysene. Den var for øvrig solid preparert for en sporty kjørestil.

Ble tidlig betatt

Foranledningen for vår skjønne anskaffelse i rødt er en historie i seg selv. Thomas er arvelig belastet med Alfa Romeo gjennom sin far som drev bilforretning, med blant annet salg av nye biler fra det italienske merket. Det innebar formative år med både Spider og GTV i ulike varianter, og disse inntrykkene har naturlig nok brent seg fast.

- Jeg husker veldig godt at fadern hadde lovt å komme hjem med en GTV som på den tiden hadde fått V6-motoren. Jeg satt som limt ved kjøkkenvinduet den ettermiddagen og ventet på at han skulle komme med bilen. Lykken var total da jeg kunne høre duren av seks sylindre i det fjerne før bilen ble synlig, forteller han og innrømmer derved tidlig preging og sans for merket.

De fleste som bærer på bilinteresse over gjennomsnittet, har liknende episoder med tilsvarende formativ effekt å vise til. Opplevelser som ikke slipper taket, og gjerne slår ut i et ønske om å realisere barndommens gode minner fra baksetet eller drømmebilen i voksen alder.

Mange av oss med sans for bil leser også bilmagasiner. Thomas er intet unntak og er som en sporhund etter slik lektyre. Annonser fra Arnage Classic Cars i franske Bourgogne har lenge fått ekstra oppmerksomhet ved lesning. Dels fordi han er trofast feriegjest i Frankrike, og ikke minst fordi Arnage har en landlig og lun stil med et Alfa-utvalg som vekker appetitten for klassiske feelgood-opplevelser.

- Synet av Alfaen som nå står hos oss, vekket denne interessen med store bokstaver. Det har medgått mye tid på nettet for å få informasjon og bilder av den, fortsetter han.


Arnage, stedet for Alfa-entusiaster

Dermed ble det opprettet direkte kontakt med Jean-Christophe Berta som eier og driver Arnage på landsbygda. Kort og godt for å vurdere et kjøp og import av solskinnsbilen. Startskuddet for en liten eventyrreise var dermed avfyrt. Thomas ønsket å reise dit for å foreta en full sjekk og test av bilen, med andre ord kvalitetssikre en eventuell anskaffelse.

Jean-Christophe Berta er en fantastisk ressurs for klassisk Alfa Romeo. Nettverket av kontakter og kunder kjenner ingen grenser i ordets forstand, og er verdensomspennende.

Bourgogne ligger sør-øst for Paris, dermed ble det tur med flyvemaskin til Charles de Gaulle hvor det ventet en leiebil. Chassy nås etter cirka to timer på fine veier. Den siste delen av turen går på vakre landeveier, og stemningen i bilen øker i takt med at veien blir stadig mer lokal. Turen gjennom trivelig landskap leder til slutt frem til en vakker golfresort av bedre klasse. Her hersker ro. Stedet fungerer også utmerket for overnatting og bevertning om man vil bruke tid hos Arnage. Fordi de ligger på samme sted.

- Det er en forretningspartner som eier stedet, forklarer Jean-Christophe Berta. Og han har latt Arnage få overta lokalene som var en syltetøyfabrikk tidligere.

Vi tar oss i å undre over hvem som har bygget fabrikken, den har en formfaktor som passer mye bedre til å vise frem vakre biler, enn å huse syltetøymaskiner.

Arnage har overtatt en tidligere syltetøyfabrikk og gitt det et høyst interessant særpreg. Til høyre er inngangen til Alfaholics-avdelingen for de som ønsker krydder til Alfaen.

Vakkert, gjestmildt og perfekt for testkjøring

Det er skjermet og fredelig her, og gir en fin ramme for kunder som vil bruke tid på å utforske Alfa Romeo. Området er fullt av veier som stikker innom små, søvnige landsbyer og er skreddersydd for autentiske opplevelser, nesten som å reise i tid. Gjestmilde omgivelser med andre ord. Det samme kan sies om vertskapet ved Jean-Christophe. Han er vennlig og imøtekommende, samt hjelpsom. Det skal vi komme tilbake til senere.

Arnage holder til i nydelige omgivelser, i umiddelbar nærhet ligger et vakkert hotell omringet av et golfanlegg med et slott for konferanser, bryllup og så videre.

Ankomsten er et kapittel for seg selv. Fra utsiden er det lite som vitner om godbitene på innsiden av den tidligere fabrikken. Et par-tre eldre Alfaer som skal restaureres for kunder er alt som sladrer om at dette er stedet for Alfa Romeo-entusiaster. En helt annen verden åpenbarer seg i det man stiger over dørterskelen, et variert knippe biler er dandert rundt i utstillingen – hvor nesten alle skjult under rødt trekk. Det vekker nysgjerrigheten på generelt grunnlag, og ikke minst, hvor står vårt mål for reisen?

Plakater, gjenstander, bøker, brosjyrer og annet materiell vitner om et solid nivå på interessen for merket, og det varsler et heftig kunnskapsnivå. Vi blir ikke skuffet. Jean-Christophe er ikke bare et vandrende leksikon, han er også flink til å bygge opp spenningen for visningen av bilen. Først en kaffe, litt snacks og smalltalk for å riste kjøreturen av oss, og en anledning til å bli kjent med hverandre før business.

Showroomet er fullt med stort og smått for entusiasten. Dessuten har Jean-Christophe et lager med verdifulle og sjeldne deler i tilstøtende lokaler.

Strengt kvalitetsregime

På lik linje med en annen samarbeidspartner av oss, Noble House i Nederland som vedlikeholder og restaurerer Aston Martin, Jaguar, Bentley og Rolls-Royce, er Arnage knallharde på kvalitet og seriøsitet for Alfa Romeo. Prinsippet om et tydelig fokus på kvalitet før kvantitet er avgjørende for de seriøse aktørene av klassiske perler. Er ikke objektet innenfor kvalitetsrammene som Arnage og Noble House med likesinnede har definert og opererer med, dukker de heller aldri opp for salg hos dem.

Jean-Christophe bruker tid på å fortelle om virksomheten og bilene som er nøye vurdert og oppfyller deres standard. I den anledning byr han på en omvisning i lokalet som utvikler seg til rene seremonien i pirrende avduking. En etter en dukker ulike, eldre Alfa Romeo-modeller opp – alle med dokumenterte og interessante bakgrunner. Når han drar trekket av en fantastisk vakker Sprint GT i gulfargen Giallo Ocra (høstgul) mister vi munn og mæle. Samtidig får vi servert en klar beskjed om at den avviker i form av nennsomme justeringer for økt kjøreglede. Arnage har en kobling til racing og denne er preppet etter alle kunstens regler på vegne av en kunde.

Jean-Christophe reddet et stykke racinghistorie fra en bortgjemt avkrok i USA.

Nok vandring rundt turens hellige mål

Nå er det bare en bil igjen som ikke er avduket, og det må være målet for turen vår.

Det er aldri lett å spå reaksjoner før overraskelser, men det går fort opp for oss at originaliteten Jean-Christophe har lovet bilen, står til toppkarakter med forbløffede ansiktsuttrykk. Nå kommer det vanskelige, nemlig å formidle inntrykket av en bil som har levd et liv på Sicilia i tørre og milde omgivelser og fortsatt har 75 prosent av den opprinnelige lakken i Rosso Alfa. Og – er urørt i forhold til restaurering. Det er med andre ord en bil som har reist i tid og er som den forlot fabrikken 14. april 1970, for å bli solgt hos Agrigento på Sicilia. Hvis du har opplevd biler som er importert fra tørre stater i Amerika som Arizona, kan det være mulig å forstå. I stedet for rust eller overflaterust, er lakk og kromdetaljer i forbløffende tilstand. Lukten av matter og lyddempende materialer som har vært våte, er overhodet ikke tilstede i solskinnsbilen. Interiøret i Nero Skai bærer forbausende lite preg av slitasje. Begynner man å kikke opp i hjulkassene er de preget av originallakk, med ditto på mangel av Tectyl-liknende masser som gjerne brukes i våtere klima for å beskytte mot rust. Her er de rengjort og nærmest i samme tilstand som da bilen forlot fabrikken i 1970. Kort fortalt virker biler fra tørt og varmt klima gjerne mer tørre og oppleves mer som tidsmaskiner – som i at tiden har stått stille og bevart bilen.

Eierne:

1970: Vincenzo Puleo, født i 1938 og bosatt i Sciacca på Sicilia.

1974: Antonio Gonna, født i 1921 og bosatt på Sciacca på Sicilia.

2008: Mario di Giovanna, født 1977 og bosatt på Agrigento, Sicilia.

2017: Fabio Gargioni, Alfa-samler bosatt i Parma.

Deretter Arnage.

En magisk reise i tid

Tynne hjul, tynt ratt og et hel-analogt førermiljø. Men på ingen måte utdatert og full av velprøvd teknologi i klassisk betydning. En kvikk motor med doble overliggende kamaksler, 5-trinns girkasse og for sin tid uhyre tidlig utstyrt med skivebremser på alle hjul. Men ikke forvent en opplevelse som i moderne biler hvor vi blir mer og mer isolert fra følelsen av å kjøre bil og kontakt med omgivelsene. Her er det rett på sak; full kontakt med mekanikken, underlaget som de smale hjulene ruller på, og betjeningselementer som brytere og spaker som har tydelige klikkpunkter og en fint veid følelse i bruk. Velkommen til ren nytelse slik biler var en gang i tiden.

Som vi sier om alle bilene hos oss, kom, se og prøv. Det er en høyst individuell sak hvordan biler oppleves, og de må derfor prøves av deg som skal eie og bruke den. Men vi er rimelig sikre i vår sak når det gjelder Alfaen, den er som en pille mot stress og jag. I det døren lukkes og motoren tenner uten nøling for å gi liv i turtelleren, siger skuldrene ned og pusten går i hele overkroppen. Den typiske lyden av en firesylindret Alfa er der, og girene er lette å finne med den tidstypiske girspaken.

Med fare for å gå i floskelfellen, er kjøreopplevelsen noe for seg selv. Det er mulig at om du har lest helt hit, er du også spesielt interessert i både bilen, og dermed kanskje italienske og franske filmer fra tidligere tider. Det er noe romantisk over Scalinoen. Ja, påstanden høres pussig ut, men når du glir av gårde i sindig fart på fine landveier og kassettspilleren leverer et lydspor fra svunne tider og vårluften fra nedrullede vinduer slår mot deg, er det ikke lenger 2023.

Alfaen er tight og presis i bevegelser og på styringen etter en fersk gjennomgang av foringer og støtdempere. Motoren på 1,3 liter lystrer spontant på gasspedalen, og 89 hestekrefter har en grei jobb med vekten på 930 kilo.

Det er lett å bli forført av det enkle og sorgløse ved bilen. Samtidig er den så forbløffende kvikk og lettkjørt i en sporty betydelse, at det er umulig å ikke bli lettere euforisk og engasjert. Det blir veldig fort slik at man begynner å se seg ut sporvalg i svinger og klemme til. Etter hvert danner det seg et større bilde av den vakre tidsmaskinen, og hvorfor man vil anskaffe en slik. En pådriver alene er designen. De som er bevisst på vakre gjenstander, og i dette tilfellet på fire hjul, har tradisjonelt også verdsatt de vakre og usnobbete linjene hos Alfa Romeo. Det er noe ujålete og ærlig over inntrykket den gir. Men viktigere er det å forstå hvor mye eier- og kjøreglede en fantastisk velholdt og sjarmfull Giulia GT byr på. Det bor så mye sjarm og fine kjøreegenskaper i den, som ber om å brukes. Apropos det, biler skal kjøres. Om ikke blir det lett å ty til ordtaket «å stå seg ihjel», pakninger med mer i motorer, drivverk og understell trives bedre med bruk og vanlig ettersyn.

Hjelpsomt og praktisk

Vi nevnte hjelpsomheten som Jean-Christophe og Arnage byr på. De har samarbeidspartnere lokalt med suveren kunnskap på karosseri og mekanikk. Vi fant noen punkter på vår Giulia GT som vitnet om at svært mye er tro mot det originale, så som foringer og støtdemperne. Vi syns den fortjente bedre og ba om å få dette erstattet med nye deler og komponenter. En utfordring Arnage tok på sterk arm til en hyggelig pris. Likeså fristet det med et treratt i originalt utseende og formfaktor som øker eiergleden, det kan monteres om ny eier ønsker dette.

Transport fra Arnage er heller ingen utfordring. Her tilpasses hvert enkelt tilfelle etter behov og geografisk plassering.

Til slutt har vi gjennomført en grundig rens av lakken for å hente ut riktig gnist i rødfargen. Dette er gjort av Car Spa i Oslo. I samme anledning er interiøret renset for optimal hygge. Totalt sett er dette blitt en fantastisk bli og en uhyre sjelden anledning for kjennere. 

Her finner du massevis av bilder og alle spesifikasjoner om bilen: https://ovreseth.no/biler/alfa...