Retrotesten: Hvine om kapp med kompressormotoren

I en tid hvor det hagler nye elbiler og tester av disse, spurte vi oss selv om hvordan analoge ikoner oppleves i dag. Er de blitt akterutseilt av tidens tann, eller er det mulig å finne gullkantede bilopplevelser for en hyggelig sum? Første test er av en kompressormatet røver fra Jaguar som flere burde være klar over.

Del denne artikkelen på:

Del på e-post Del på Facebook Del på Twitter Del på LinkedIn
Fronten hos XJR bærer mer preg av sportslighet enn luksus, slik man er vant med fra XJ.

Tekst og bilder: Eric Røkeberg

La oss ta en kikk i historien for anledningen. På 2000-tallet, hadde de europeiske bilprodusentene i det øvre sjiktet på alvor fått los på kunder som ønsket kraftfulle bilmodeller for flere personer enn to, med de praktiske egenskapene i behold. Denne typen biler var ikke noe nytt, den ble nærmest skapt som en løsning på et behov for rask transport mellom byer og møter, i stedet for å bruke fly og tog. Vel å merke der de hadde veier til rask forflytning. De var også ypperlig egnet for å frakte familien raskt mellom hjem og ferier på eksotiske reisemål i Europa. Men primært var det likevel at i en slik bil, kunne passasjerene holde møter og arbeide fra baksetet, både i forkant og etterkant av møter. Gjerne med en sjåfør som var ansatt for å la andre arbeide uforstyrret.

Startet kappløpet

Hvis vi skal trekke frem en særlig eksponent for denne trenden, var Mercedes og deres S-Klasse i den lengre L-versjonen med mer plass for bein og føtter et foretrukket valg blant mange. Og skal vi sette fingeren på en spesiell modell som utløste trenden med råsterke limousiner, må det bli Mercedes 450 SEL 6,9 (W116) som ble lansert i 1972. Unødvendig å si, denne regnes som en skattet klassiker i dag, og med sine 286 hestekrefter var den et monster for sin tid. En liten detalj er forøvrig på sin plass, mange av de man støter på av disse i dag kommer fra USA, og den er ikke så kraftfull som den europeiske på grunn av lavere kompresjon i motoren for å møte avgasskravene over there.

Designerne gjorde en fantastisk jobb med å finne et sporty utrykk i klassikeren.
Med litt over fem meter er det en stor bil, men det maskeres i den slanke formfaktoren.

Svar på tiltale

BMW svarte på denne utfordringen noen år senere med 745i (E23). For første gang ble limousinen fra München utstyrt med turbomating av deres anerkjente og silkemyke rekkesekser, og 252 hestekrefter var ingen spøk. En liten detalj til som angår denne modellen, i Sør-Afrika fikk de en sterkere versjon på - hold deg fast - 286 hestekrefter som Mercedesen.

På denne tiden skjer det noe spennende i Ingolstadt også. Audi bestemmer seg for å være med i kappløpet etter Executive-kundene for raske kontinentcruisere. Audi som hadde en romslig sedan i den vide kjente 100-modellen, gikk grundig til verks og overrasket stort med å utstyre den med V8 og kalle modellen kort og godt for V8. Vi må ikke glemme at den hadde en form for forgjenger i Audi 200 som var utstyrt med rekkefemmeren med turbo som var eksotisk i seg selv, men V8 representerte et helt nytt nivå. Noen vil nok hevde at dette karosseriet i første rekke hørte i klasse med Mercedes E og BMW 5-serie - noe Audi adresserte senere med en storebror som fikk navnet A8 og ikke minst den sinte S8-versjonen.

De som har historien inne, ser med en gang hva som har dukket opp i speilet. Service på slike vogner kan gjerne legges til spesialister som driver entusiastverksteder med anstendige dele- og timepriser.

Konkurransen tiltar

På 90-tallet skjer det mye hos Jaguar. Deres noble XJ har nå eksistert siden 60-tallet i ulike generasjoner, og lanseres som grundig oppdaterte X300 i 1994. Strengere avgasskrav og utidsmessige motorer gir nye motorer, og det er nå deres første serieproduserte modell med kompressorladet motor blir virkelighet. Den er tuftet på en rekkesekser, men i 1997 kommer enda et omfattende ansiktsløft for XJ og da dukker det endelig opp en V8 med kompressor. Enkelte liker å hevde at noen internt oppdaget at Jaguar har en omfattende racinghistorie, og at det var på tide å vise den frem i ellers elegante XJ.

I 2008 var Jaguar kommet til et punkt hvor den klassiske XJ-silouetten ville pensjoneres for en helt ny generasjon, men ikke uten at det gikk utover opplevelsen XJR bød på. På siste halvdel av 90-tallet har Jaguar finpusset XJ og XJR gjennom svært omfattende testprogrammer (les mer om det i annonsen her), og det svært anerkjent britiske magasinet Evo går så langt som å utpeke XJR til den mest velkjørende i sin klasse. Og den klassen bestod ikke av et kobbel treginger,

Hør her: Konkurrenter som Audi S8, BMW 760i og Maserati Quattroporte var sporty på sin måte, men ingen trussel. Styrkemessig lå Mercedes S-Klasse med S63 og S65 et hakk over alle, men de var tunge og mer orientert mot komfort tross sprek AMG-styling. Noen vil hevde at BMW M5 med V10 er en mer riktig konkurrent for XJR, men det den har i ekstra motorstyrke og potens, taper den på komfort med DSG-girkassen som krever tilvenning. Mercedes E-Klasse E55 og E63 bør nevnes i samme åndedrag, men i våre øyne kan ikke den by samme eleganse og for all del ikke samme arvestoff i designet. Ved siden av disse stod XJR frem som et oppsiktsvekkende komplett alternativ for de som ville ha det ekstraordinære.

Romslig er den også, det er plass til mye bagasje for de lange dannelsesreisene.
Interiøret i testbilen er usedvanlig lekkert og påkostet. Kvaliteten er påtakelig.

Kvalitet som må oppleves

På tiden denne bilen ble produsert, fantes det fortsatt byggekvalitet- og materialvalg som innga tillit til lang levetid. Det merker du allerede i det solide dørhåndtaket og vekten av døren. Øynene vil snart oppdage påkostet skinnkvalitet og pyntelister av håndverkskvalitet. Dashbordet kommer ikke mot deg på samme måte som i dag, det er av en tidløs og mer avslappet utforming. Fraværet av store og flere skjermer som i dag er ingen savn, store vindusflater gir ypperlig oversikt i alle retninger og er mye hyggeligere. Alt som er av infoskjermer, er en 7-tommers berøringsskjerm med grovkornet grafikk som fortsatt virker, og samtidig gir styring av ulike oppsett. Analoge instrumenter er på plass og gir et ryddig overblikk. Og sannelig finns det en ekte knapp for sportmodus, diskret merket «S». Alt i alt er komfortnivået skyhøyt, ikke så underlig med tanke på at dette var kremen av luksus i sin tid. Et eksempel; pedalene er elektrisk justerbare…

Målt mot dagens biler hvor det er lagt mye vekt på å skape moderne desinginteriører, er dette befriende luftig og ukomplisert. Det er helt sikkert en av grunnene til at interiøret oppfattes tidløst og tiltalende. Hanskemykt lyst Ivory-skinn med Warm Chacoal-kontrastsømmer står varmt mot mørke trelister i Burr Walnut på dører, midtkonsoll og ikke minst selve dashbordet. Sittekomforten i R-sportssetene er også overraskende god og gir akkurat passende sidestøtte, uten å forstyrre inn- og utstigning som trange sportsseter kan gjøre. Denne bilen er forøvrig utstyrt med kjøling i setene ved siden av oppvarming. Midtkonsollen er myk og plassert slik at den virker avslappende ved langturer.

TEKNISKE DATA

Jaguar  XJR 4.2 V8 S/C

Motor: V8 4,2 liter

Ytelse: 395 HK / 541 Nm

6-trinns automatgir

0-100 km/t: 5,3 sekunder

Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)

Lengde: 5,09 meter

Bredde: 1,89 meter 

Høyde: 1,45 meter

Vekt: 1.659 kilo

Som en Spitfire-jager uten vinger

I kardangtunnelens fremre del bor den automatiske girkassen fra ZF med 6 trinn. Den styres av J-gate girspaken som gjør det mulig å skifte gir manuelt. Kassen er koblet til en moderne V8 på 4,2 liter i front, som har fått ekstra pustehjelp av en Eaton-kompressor. En av de mer fascinernede fordelene ved å bruke kompressor er ikke bare mer effekt, det gir også økt dreiemoment fra lave turtall. Det er fordi den er mekanisk koblet til veivakselen og er aktiv fra tomgang. På tiden XJR ble bygget, var ikke turboer med variabel turbingeometri for mer dreiemoment ved lave turtall tatt i bruk. Resultatet er interessant.

Omsider er det på tid å vri om nøkkelen for å høre hva slags lyd Jaguaren har på tomgang. Et diskret brum går over i en tomgang som sladrer om stort motorvolum - uten å avsløre at det står 395 hestekrefter parat. Du hører ikke kompressoren, ennå. Nevnte dreiemomentet er på 541 Nm ved 3500 omdreininger, men dette forteller ikke hele sannheten. Et anselig momentet er tilgjengelig fra stillstand og bygger seg raskt opp når du trykker på gasspedalen i oppvarmingsfasen. Kreftene er tydelige etter å ha kjørt noen rolige kilometer for å få opp riktig oljetemperatur.

Så velavstemt og besettende

XJR er utstyrt med aktiv fjæring og det kan gi en mistanke om at den er stiv i kjøreegenskapene. Intet kun vært mer feil, ikke en gang på grunn av store hjul. Den er fast, men aldri ukomfortabel. Og det harmonerer svært bra med fartsressursene som definitivt ikke mangler. Ved ivrig pådrag responderer V8-eren spontant, og det er fort gjort å gi etter for å prøve nedgiringer for enda mer fart. Du blir ikke skuffet. Når turtallet presses over 3000-3500 omdreininger trer endelig den magiske hviningen i kompressoren frem i lydbildet. Innretningen har en indre rotasjon som er mye høyere enn motorturtallet og gir derfor den karakteristiske lyden som varsler fart. På veier utover Hurumlandet byr det seg anledning til å teste veigrepet og styreresponsen. XJR er ikke en kompakt sportsbil per definisjon, men en høyst kapabel Gran Tourer for fire som styrer akkurat dit du vil, uten unoter. Riksveiene føles egentlig for små for bilens appetitt for kvikke svingkombinasjoner og rå styrke over hele turtallsregisteret, den vil absolutt blomstre enda mer ved å strekke ut i større forhold som en kvikk tur i alpene eller langs Rivieraen. Kombinasjonen av styrke, lettvektsbygging gjennom utstrakt bruk av aluminium, komfort og et aktivt understell spiser milene effektivt. I stedet for å kjøre et par timer for å bli kjent med bilen, ble det bortimot fire timer i ren trivsel og nytelse av egenskapene i XJR som vokser på deg.

Hvis vi skal avsi en en dom i Retrotesten er den overveiende positiv. Bilen har gått mindre enn 80000 kilometer siden 2008, og prisen reflekterer et ekstremt velholdt og vedlikeholdt unikum blant de flotteste GT-vognene fra tidsepoken. Enten du skal på en liten tur til Engø gård eller kjøre på tvers av Europa, vil XJR gi stor glede i en tid hvor moderne biler blir mer og mer lik hverandre - uten karakter som gir eiergleden. Og husk, slike biler blir ikke produsert lengre. Det i seg selv er en faktor for å nyte muligheten.

Floskler som at slike biler ikke bygges lenger, er faktisk helt riktig. Grip anledningen.
Det varmer i entusiasthjertet å se eksemplarer som denne, her er alt tatt seriøst vare på og vedlikeholdt.
Velkommen ombord!