Sammen om drømmen

Mange av oss har brukt store deler av livet på å finne drømmebilen. Å utforske drømmen er en reise i seg selv. Noen har funnet den, andre leter fortsatt – kanskje fordi de liker letingen så godt. Vi er her for å hjelpe deg gjennom reisen mot det endelige målet: å eie et mesterverk. Eller flere. Kanskje det er på tide å virkeliggjøre drømmen og gi livet en ekstra dimensjon?

Vi selger gjerne bilen din!

Vi er her for å hjelpe deg med bilbehovene dine, også når du ønsker å selge bilen din. Siden vi er merkeuavhengige, tar vi imot de fleste typer biler for salg. Vi selger også helt ordinære biler, så lenge de er behandlet godt. Vi elsker jo tross alt biler.

Hos Øvreseth kan du føle deg trygg på at vi finner den rette kjøperen.

Bilen du fortjener

Mange drømmer om en Alfa Romeo, Aston Martin, Bentley, Jaguar, Mercedes-Benz AMG, McLaren, Morgan eller Porsche.

Akkurat som deg kultiverer vi tiden brukt på drømmen eller kanskje behovet før selve kjøpet, og tiden brukt på å nyte den i årene fremover. I kjernen ligger entusiasmen for biler med sjel, kvalitet og historie.

Vi gjør det mer verdifullt å eie en unik bil. Vi jobber for å være den foretrukne bilforretningen for kjennere, uavhengig av merke. Vi vil være bilentusiastens viktigste samspiller og arena for hyggelige opplevelser – en concierge for eieren av en bil i toppklasse.

Kjør lokalt, kjøp globalt

Vi er ikke knyttet til et spesifikt merke – bare de beste. Dette betyr at vi vil være din pålitelige, uavhengige rådgiver. 

Gjennom vårt unike, nasjonale og internasjonale nettverk bygget opp gjennom 30 år vil vi hjelpe deg med å finne riktig bil. Enten det er en vakker klassiker med dokumentert historie og kvalitet, en velholdt bruktbil eller bestilling av fabrikkny bil. 

Gjennom dette nettverket kan vi også tilby reparasjoner og restaurering av unike biler, som vil ivareta eiergleden og verdien.

Bilelskeren med lang fartstid

Thomas Øvreseth er eier og grunnlegger av Øvreseth Premium & Classic Cars. Han er født inn i bilbransjen og har vært der i hele sitt yrkesaktive liv. Faren hans startet i bilbransjen i 1970, og da Thomas kom til verden, gikk det i forgassere og sylindervolum fra morgen til kveld. Som treåring kunne han kjenne igjen de fleste bilmerkene med navn og på bilferier i Europa måtte alltid bilene parkert i garasjen på hotellet inspiseres og studeres før innsjekking.

Faren Truls var disponent i Bilhuset på Grønland som han etter hvert overtok. Det var derfor naturlig for Thomas å jobbe i butikken i helger og ferier. Etter videregående og militæret startet han i 1990 hos Oslo Jaguar Service (senere Jaguar Norge) på Grünerløkka. Oslo Jaguar Service var importør og eneforhandler av Jaguar, og eneforhandler for Aston Martin, Bentley og Rolls-Royce i Norge. Han steg i gradene og ble salgssjef i 1996, medeier og salgsdirektør i 2000 og administrerende direktør i 2012. I 2001 opprettet Jaguar Norge datterselskapet Insignia og skilte ut merkene Aston Martin, Bentley og Rolls-Royce og hadde da et godt grep om luksusbilmarkedet i Norge. Etter hvert ble Insignia navnet på hele selskapet.

Insignia var Norges største Jaguar Land Rover-forhandler, ikke minst takket være suksessen med el-bilen Jaguar I-PACE som ble lansert i 2018. Høsten 2019 passerte salget av I-PACE 1000 biler, og medførte at Insignia ble forhandleren som solgte flest I-PACE i hele verden. I tillegg forhandlet Insignia merkene Aston Martin og Morgan. Insignia ble solgt til Bilia i 2022 og Thomas tenkte at dette var et godt tidspunkt for å begi seg ut på en ny vei.

Thomas har vært sentral i å bygge merkevarene Aston Martin, Bentley, Jaguar, Land Rover, Morgan og Rolls-Royce i Norge gjennom en årrekke. Han sitter derfor med en unik kunnskap om luksussegmentet. I tillegg kommer et stort nettverk av kollegaer i den europeiske bilbransjen, som blant annet inkluderer noen av verdens fremste eksperter på reparasjon og restaurering av klassiske biler. Med hjelp av hans unike bakgrunn, erfaring, teft og ekspertise har du en suveren partner til å finne akkurat den bilen som passer deg.

Thomas' toppliste over ikoniske biler

1967 Alfa Romeo 33 Stradale 

Stradale er en terminologi brukt av italienske sportsbilprodusenter for å fortelle at modellen er en racerbil godkjent for kjøring på vei. Alfa Romeo 33 Stradale ble kun bygget i 18 eksemplarer mellom 1967-69 og var en av de føste supersportsbilene i verden. Jeg synes også den er en av de vakreste sportsbilene som er bygget.

1970 Alfa Romeo Giulia GT

Produsert mellom 1963-1976. Designet av den gang unge og senere verdensberømte Giorgetto Giugiaro hos det berømte, italienske designhuset Carrozzeria Bertone. Giulia GT er rett og slett en av de peneste GT-bilene jeg vet om og veldig morsom å kjøre. I 1968 kostet en Alfa Giulia GT 1750 Veloce mer enn en Jaguar E-Type 4,2 i England.

1960 Aston Martin DB4 GT Zagato

Designet av Zagato og bygget av Aston Martin i perioden 1960-1963. Kun 20 biler ble bygget for hånd i Newport Pagnell. DB4 GT Zagato ble bygget med utgangspunkt i DB4 GT, men ble redesignet av Ercole Spada hos Zagato til en mer aerodynamisk, mindre og «superlightweight» sportsbil. Den ble benyttet i kjente billøp, blant annet ble den kjørt av Sir Stirling Moss på Goodwood i 1961. En av de vakreste og mest ikoniske bilene jeg vet om.

Aston Martin Rapide S

Produsert I perioden 2013-2018. Kun 7 Rapide S ble solgt nye på norske skilter. En fantastisk sportsbil med fire dører, som balanserer råskap med eleganse bedre enn noen annen bil.

Bentley S2 Continental 2-door

En vakker to-dørs Coupe bygget mellom 1959-1962. En ekte Gentleman´s Express!


Ferrari 246 GT «Dino»

Oppkalt etter Enzo Ferrari´s første sønn Alfredo, kalt Dino av familien, som døde i 1956. Ferrari 246 GT Dino ble designet hos Pininfarina.

Ferrari 250 GT Berlinetta SWB

Produsert i 165 eksemplarer i perioden 1959-62 med 3.0 liters V12 motor. Den ble opprinnelig bygget som en fullblods racerbil, med superlett aluminiumskarrosseri (Superleggera) og kort akselavstand – Short Wheel Base.

Jaguar XKSS

XKSS var «gateversjonen» av Le-Mans vinneren Jaguar D-Type. Jaguar planla å bygge 25 biler på fabrikken i Browns Lane, Coventry. I begynnelsen av 1957 hadde de ferdigstilt 16 biler, mens de siste 9 bilene var under produksjon. Den 12. februar om kvelden, brøt det ut en forferdelig brann i fabrikkbygningene som blant annet ødela de siste 9 XKSS bilene som var under produksjon. I 2016 annonserte Jaguar at de ville ferdigstille de siste 9 XKSS bilene til eksakt samme spesifikasjoner som de opprinnelige 16 bilene fra 1957 og de ville fortsette chassinummerrekken. Det såkalte «Continuation» prosjektet ble svært vellykket og alle bilene ble solgt for 1 million GBP. Den mest kjente XKSS-eieren var skuespilleren og sportsbilentusiasten Steve McQueen. Han eide en British Racing Green utgave, som i dag er utstilt i det berømte Petersen Automotive Museum i Los Angeles.

1961 Jaguar E-Type 3.8 Fixed Head Coupe

Ikoniske Jaguar E-Type hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Geneve, i mars 1961. De to lanseringsbilene, en Coupé og en Roadster, ble kjørt «flat out» fra Coventry til Parc des Eaux-Vives for å rekke frem i tide. Dette var Grand Touring på sitt beste! Jaguar E-Type var basert på Le-Mans vinneren Jaguar D-Type,som hadde vunnet 24 Hours of Le Mans tre år på rad fra 1955. Det rene designet med nærmest perfekte proporsjoner, ble geniforklart og ryktene sier at Enzo Ferrari omtalte den som « the most beautiful car ever made».

Lamborghini Miura

Produsert i perioden 1966-73. Miura var den første supersportsbilen med midtplassert motor og to seter. Den var også verdens raskeste serieproduserte sportsbil da den ble lansert. Den ble designet av Lamborghini´s ingeniør-team på fritiden, etter ønske fra grunnleggeren Ferruccio Lamborghini. Jeg glemmer aldri åpningsscenen fra den ikoniske filmen «The Italian Job», hvor en orange Miura råkjører opp alpepasset Colle de Gran San Bernardo i Aosta-dalen før den krasjer i en bulldozer.