Et lite Morgan-eventyr

Vi skriver våren 2023 og prosessen med å etablere Øvreseth ruller på. I påvente av at håndverkerne ferdigstiller utstillingslokalene, velger vi å hente vårt første innkjøp, en riktig hyggelig Morgan fra vår partner Louwman Exclusive i Nederland. Et selskap som best kan kalles en skattekiste i autofil betydning.

Del denne artikkelen på:

Del på e-post Del på Facebook Del på Twitter Del på LinkedIn

Thomas har hatt et samarbeid i mer enn 15 år med Wouter Dekker hos Louwman utenfor Utrecht fra tiden i Insignia. Dermed ble det et trivelig gjensyn mellom disse to, og en fornyet versjon av samarbeidet – nå med Øvreseth - ble dermed inngått. Dette vil sikre norske entusiaster en åpning for å anskaffe bilen som ikke finnes i Norge, med et solid kvalitetsstempel. Men la oss snakke bil og opplevelser.

Selskapets morsomste innkjøp inntil nå er en nydelig Morgan Plus Four i vakker Sport Green med Tan interiør. Den har hatt en trofast Louwman-kunde som eier tidligere, og er som ny. Les mer om bilen her.

Historien med nyanskaffelsen vår - begynner der Thomas oppdager Morganen hos Louwman i mars. Han faller umiddelbart for konfigurasjonen som gjør den så spesiell. Fra årene hos Insignia har Thomas konfigurert og bestilt mange av de over 400 Morgan som er i Norge. Men akkurat denne bilen bød likevel på et eventyr som måtte utforskes med prøvekjøring, og en potensiell anskaffelse. Hovedsaklig fordi den er av en den nye generasjonen Plus Four som fra nå av blir bygget på CX-plattformen av aluminium. Det gjør dagens Four dobbelt så vridningstiv som tidligere generasjoner. Legg også merke til at modellnavnet er endret fra Plus 4 til Plus Four, dette skal skille fortid fra fremtid. De omfattende grepene med plattformen og øvrige tweaks øker kjøregleden enormt, og ikke minst er sjarmtrollet utstyrt med en potent 2-liters turbomotor på 258 hestekrefter fra BMW med TwinPower-teknologi - som må oppleves. Med originalt levert sportseksos, får den snertne 2-seteren en svært modernisert karakter. Totalt sett er det et stort steg for Morgan, og selvfølgelig for gamle og nye kunder.

Selskapets morsomste innkjøp inntil nå er en nydelig Morgan Plus Four i vakker Sport Green med Tan interiør. Den har hatt en trofast Louwman-kunde som eier tidligere, og er som ny.

Vi ankommer Kiel klokken 10.00 første virkedag etter påske, og møter omgivelser uten snø - noe som er etterlengtet. Drøye 50 mil på fine veier i Thomas´ klassiske Sovereign 4.2 venter med ankomst hos Louwman på ettermiddagen. I det vi svinger inn foran det imponerende bilanlegget i et spennende futuristisk design, dukker Wouter opp i døren og tar imot med nederlandsk vennlighet. Om vi kunne tenke oss en guidet tur i ett av mellom-Europas største anlegg for sports- og luksusbiler? Gjett om.

La det være sagt med en gang. Det er helt andre dimensjoner og bredde i bilutvalget enn det en blåfrossen nordmann er vant med hjemmefra. Under samme tak forhandles Automobili Pininfarina, Bentley, De Tomaso, Lamborghini, Lexus, McLaren, Maserati, Morgan og TVR. For å yte erfarne bilkunder topp service, består store deler av første etasje av et enormt verksted som er autorisert for nevnte merker. Deretter lurer sterke bilopplevelser i utstillingen som strekker opp i bygget.

Louwman er storleverandør av Morgan i Europa, og utvalget av leveringsklare biler er deretter. Her er et lite utsnitt fra avdelingen.

Anleggets utforming er en opplevelse i seg selv. Store, lyse omgivelser med massive vinduer er utformet som et seil i vind over flere etasjer. Her er de ulike merkene organisert i ulike grupper etter som man vandrer gjennom og oppover i etasjene. Hva som vekker mest begjær er vanskelig å si. I Maserati-avdelingen lokker både nye Gran Turismo og den fantastisk vakre sportsbilen MC20 blant øvrige modeller. Eller en Lamborghini Aventador SVJ Roadster i en utrolig gull metallic (Oro Elios) blant flere oppsiktsvekkende Lamborghini-modeller, også de i sin egen avdeling. Eller blekner de når synet av den mildt sagt rikholdige McLaren-avdelingen hos Louwman åpenbarer seg - mulig det - fordi vi har aldri sett så mange av superbilene fra Woking samlet på et sted noensinne. Her venter blant annet en ny 765 LT i slående Papaya Spark på en ny eier. Tallet 765 markerer både antallet hestekrefter og antall biler som vil bygges.

Hos McLaren betyr forkortelsen LT Long Tail. Det stammer fra racing hvor man ønsket å øke marktrykket for økt grep. Papaya Spark er kanskje ikke fargen for den som ønsker å gå under radaren...

Slik fortsetter vandringen. I tillegg til merkene som ble nevnt innledningsvis, er det også et rikholdig utvalg av nydelige biler fra Aston Martin, Mercedes, Ferrari og Porsche. Men tilbake til vår Morgan.

De oppgraderte Morgan-modellene byr på uventet kompromissløs kjøreglede, dog i en klassisk formfaktor. Den hyggelige vekten på 1.013 kilo i kombinasjon med lav sitteposisjon, kvikk motor med seks fint avstemte girutvekslinger (automat kan leveres), direkte kontakt med understell og styring gjør Morgan til noe nært unikt i bilverdenen i dag. Bilen vi har anskaffet vil levere alt dette, pluss at den skiller seg ut med et ekstra sporty uttrykk. Blant annet ved at grillen er sort og ikke i krom, og at fronten er utstyrt med en diskret spoiler i nedkant som hever det sporty uttrykket. Felgene, også disse i sort som gir et ekstra sporty uttrykk, har litt bredde i felghornet som gir en visuell og kledelig opplevelse av økt bredde. 0-100 km/t tar 5,2 sekunder, og toppfarten er 240 km/t. Allerede fra de første kilometerne fra Louwman fikk vi bekreftet at den er svært lettkjørt i alle anledninger, enten gjennom søvnige småbyer eller i fri fart på Autobahn. Dessuten; det er bedre plass i kupeen enn det førsteinntrykket kan gi. Men la oss runde av her. Ta kontakt med Thomas og avtal en prøvekjøring, opplev den nye generasjonen Morgan Plus Four på egenhånd. Vi garanterer lykkefølelsen.