Alfa Romeo Giulia GT 1300 Junior "Scalino"

"Bertone Coupe"

Årsmodell:

1970

Ytelse:

89 HK

Pris:

På forespørsel

0-100:

12,6 sek.

Toppfart:

170 km/h

Del denne bilen på:

Ikonisk og helt originalt Alfa Romeo samlerobjekt!

Spesifikasjoner

Toppfart:

170 km/h

0-100:

12,6 sek.

Ytelse:

89 HK

Gearkasse:

manuell

Antall gear:

5

Drivstoff:

bensin

Eksteriørfarge:

Rosso Alfa

Interiørfarge:

Skai Nero

Karosseri:

coupe

Kilometerstand:

38962

Reg. første gang:

15.04.70

Årsmodell:

1970

Mer om bilen

Alfa Romeo Giulia GT Junior "Scalino" er en av de mest ikoniske Alfaene som er produsert. Originale biler i topp stand er svært sjeldne og ettersøkte samlerobjekter.

Utstyr

Infotainment

Radio / kassettspiller og to høyttalere

Sikkerhet

Sikkerhetsseler

Eksteriør

Originale Carello front- og baklys
Original frontrute og øvrige ruter, med Alfa Romeo stempel
Støtfangere og all krom er originale

Interiør

Originalt bakelittratt
Nytt GTA Hellebore sportratt i tre medfølger
Trepaneler i dashbord
Hele interiøret er originalt og har aldri vært restaurert
Alle instrumenter (Veglia) og betjeningsbrytere er originale og virker perfekt
Originale gulvmatter
Sidevinduer som kan åpnes for lufting i baksetet

Teknisk

Original 00530 motor (motornummer 58492)
Originale og veldig sjeldne 40DCOE 28 Weber forgassere
Bremseskiver
5-trinns manuell girkasse
Nye KONI Classic støtdempere (de originale medfølger)
Nye foringer i understellet
Nytt SACHS Clutch Kit

Historikk

Alfa Romeo Tipo 105 Coupe ble designet av den unge Giorgetto Giugiaro hos designhuset Carrozzeria Bertone og den første utgaven; Giulia Sprint GT ble lansert for pressen 9. september 1963 på den helt nye Alfa Romeo-fabrikken i Arese, Milano.
"Bertone Coupe" var en svært suksessrik historie for Alfa Romeo merkevaren, produsert i mer enn 13 år og i flere utgaver og modeller, fra den første Sprint GT til den siste GTV 2000
Den mest ikoniske modellen var den første serien, som ble kalt "Scalino" eller "Stepnose", som ble produsert fra 1963-1970. 

Vår bil - chassisnr AR 1250107, er en serie I av typen 105.30 Edizione 1969, som betyr at den fikk en "facelift" i 1969. Den fikk omfattende oppgraderinger både mekanisk og interiørmessig, blant annet hydraulisk clutch, ny type svinghjul, et nytt dashbord og nye instrumenter.
Det ble produsert totalt 27113 biler av denne utgaven, men det er få som eksisterer i dag og kun noen svært få i original stand.

AR 1250107 - historikk:

Denne vakre "Scalinoen" ble produsert i mars 1970 og levert til første kunde, Signore Vincenzo Puleo. Mr Puleo bodde i Sciacca, en liten landsby i Provinsen Agrigento på Sicilia.
I 1974 solgte Mr Puleo bilen til en lokal venn, Signore Antonino Genna, som bodde i den samme landsbyen. Mr. Genna eide bilen i mer enn 35 år og tok meget godt vare på den. Den ble alltid parkert i hans egen garasje og ifølge historien aldri kjørt i regnvær. Like før jul i 2008, solgte Mr. Genna (87 år gammel) sin kjære Alfa Giulia til eier nr. 3, Signore Mario di Giovanna, som eide bilen i 10 år før han solgte den til eier nr. 4, Signore Fabio Gargioni - en Alfa Romeo-samler i Parma. Alfaen levde altså på Sicilia i mer enn 47 år og i Italia i mer enn 50 år, før den ble solgt til Arnage Classic Cars i Bourgogne, Frankrike i 2022. Arnage Classic Cars er spesialister på klassiske Alfa Romeo modeller. De gjennomfører "nuts & bolts" restaureringer, men de leter også etter og finner en sjelden gang helt originale Alfaer, som de selger.
Vi kjøpte denne Alfaen hos Arnage Classic Cars i april, etter å ha besøkt eieren Jean-Christophe BERTA og fått full omvisning og presentasjon av hans samarbeidspartnere og ikke minst inspisert bilen nøye.

Denne sjeldne og hyggelige historikken er godt dokumentert og ikke minst bekreftet med det originale, italienske "Libretto", som betyr vognkort, og en kopi av eierhistorikken fra Automobile Club d´Italia.

Bilens tilstand er absolutt ekstraordinær! Den er 100% original, har aldri vært restaurert og den har alle de opprinnelige og originale karosseridelene den ble levert med da den var ny. Alle de originale sveisepunktene er tydelige og synlige på de rette stedene og alle linjer og spalter på karosseriet er perfekte og slik den ble levert fra Alfa Romeo fabrikken i Arese i 1970.

75% av lakken er original med kun noen få, mindre betydelige riper og Rosso Alfa-fargen er blendende vakker etter 53 år.

Innvendig er bilen i helt perfekt urestaurert tilstand, med seter, dashbord, instrumenter og taktrekk som ser ut som nytt og hvor alt virker. De svarte gulvmattene av gummi er også originale og i god stand, bortsett fra en mindre sprekk i matten på førersiden.

Mekanisk er bilen urørt og i perfekt, original stand, med sin originale 00530 fabrikksmotor (motornummer 58492) og de sjeldne, originale 40DCOE 28 Weber forgasserne.

Alle disse detaljene er bevis på dens ekte og ekstraordinære, originale tilstand og forklarer hvorfor kilometertelleren viser kun 38.962 kjørte kilometer.

Ifølge den meget erfarne Alfa-spesialisten Jean-Christophe BERTA hos Arnage Classic Cars, finnes det mest sannsynlig færre enn 10 stk Giulia GT Scalino i denne originale og gode tilstanden i Europa.

ASI Certificato di Identita

Dette er et verdifullt bevis fra Automotoclub Storico Italiano i Torino. ASI er en historisk motorklubb i Torino, grunnlagt i 1966, som blant annet sertifiserer kjøretøyer i forhold til deres autentiske tilstand. Eier av kjøretøyet kan sende inn en 28 siders søknad om å få bilen vurdert av ASI. Dersom bilen blir akseptert, må den presenteres fysisk og etter avtale for ASI-komiteen. Bilen blir så inspisert meget nøye og hver enkelt detalj må være helt identisk til opprinnelig fabrikkstandard. Det er selvsagt også krav til at bilen er "full matching numbers", altså at lakkfarge, interiørfarge, motornummer, girkassenummer og differensialnummer er autentiske.

ASI har 5 nivåer av sertifisering, hvor "Gold" er den øverste og mest eksklusive sertifiseringen.
ASI "Gold" sertifisering blir kun utstedt til noen få biler med høyeste grad av originalitet.

Vår Alfa Giulia har ASI "Gold" sertifisering, dokumentert ved kopi av dokumentet og gullplakett montert i hattehyllen.

Før bilen ble transportert til oss fra Bourgogne i mai, fikk den full service med oljeskift, skifte av oljefilter, bremsevæske, kjølevæske og diverse smøring/justeringer hos Arnage Classic Cars.




Fun facts

Et annet bevis på bilens originalitet og høye standard er at bilens har vært omfattende fotografert av den svært berømte fotografen, Rémi Dargegen. I mer enn 10 år har Monsieur Dargegen dekket de mest prestisjefylte Classic Car arrangementene over hele verden, som Pebble Beach, Villa d´Este og Goodwood Revival. Han fotograferer de fineste klassikerne i verden for merker som ; Bugatti, Porsche, BMW, Alfa Romeo, Lamborghini og Touring Superleggera. Han jobber også tett med de mest respekterte auksjonshusene; RM Sotheby´s, Artcurial og Bonhams.

Vi har mye dokumentasjon og alle bildene som Rémi Dargegen har tatt av denne bilen.

Thomas Øvreseth

Thomas Øvreseth
Daglig leder

+47 900 11 189