Ferrari 296 GTB

Årsmodell:

2023

Ytelse:

830 HK

Pris:

3 790 000

0-100:

2,9 sek.

Toppfart:

340 km/h

Del denne bilen på:

Fantastisk godt utstyrt bil med lav km!

Spesifikasjoner

Toppfart:

340 km/h

0-100:

2,9 sek.

Ytelse:

830 HK

Gearkasse:

automat

Antall gear:

8

Drivstoff:

bensin

Eksteriørfarge:

Nero DS

Interiørfarge:

Nero

Karosseri:

coupe

Kilometerstand:

7300

Reg. første gang:

09.01.23

Årsmodell:

2023

Mer om bilen

Ferrari 296 - verdens beste superbil? Bilen er laget med hensyn til Ferrari sitt «fun to drive» konsept, noe som vil si at bilen byr på vanvittig kjøreglede, ekstreme ytelser og lekenhet. Samlet systemeffekt er 830 hk, noe som sender bilen fra 0-200 km/t på enorme 7,3 sekunder. Den potente 2,9l V6 twin-turbo motoren, som er basert på motoren Ferrari har vunnet Le Mans med 3 år på rad, yter hele 663 hk. Ferrari har gitt den kallenavnet «Piccolo V12», fordi lydbildet har kvalitetene man vanligvis forbinder med en naturlig aspirert V12 – med høyfrekvent "ren lyd" som strekker seg langt opp i turtall, helt opp mot den røde sonen på 8 500 rpm. Ved et tastetrykk så kan du sette bilen i ren el-modus og smyge deg lydløst rundt med opptil 25 km rekkevidde. Hybridsystemet er så synergisk at boosten fra batteriet kun føles som enda et sett med turboer som «kicker inn». Videre ligger den som en go-kart på veien og kombinerer lekenhet og lettkjørbarhet på en måte vi aldri har opplevd. Bagasjerommet foran rommer plass til to store weekend-bager og litt til, så her kan du fint dra på langtur der ingen av passasjerene trenger å gå på kompromiss med antrekk til middagen eller festen.

Denne bilen er vanvittig godt og kult utstyrt og har ca. 1,4 millioner i ekstrautstyr – ingenting er spart på for å få en helt rå og racing-preget look. Den har blant annet full karbonfiber utvendig og innvendig, røde Dreamlines rundt hele bilen ( spesialutstyr), største stereo, Apple Carplay, Daytona racingseter i Alcantara, lift mm. Dersom man skulle kjøpt den ny i dag, så er prisen på i overkant av 5,5 millioner.

Utstyr

Infotainment

  • JBL Premium Hi-Fi System
  • Wireless charger
  • Apple Car Play
  • DAB+

Sikkerhet

  • Electronic Side Slip Control (eSSC)
  • ABS Evo
  • High Performance ABS /EBD

Eksteriør

  • Scuderia Ferrari – skjold på hjulbuen
  • Smidde felger
  • Lakkerte felger i bilens farge
  • Titanium hjulbolter
  • Rosso Corsa bremsekalipere
  • Spoilere foran i karbonfiber
  • Sideskjørt i karbonfiber
  • Diffusor i karbonfiber
  • Navkopper i karbonfiber
  • Svart eksosrør
  • Dreamlines i rødt rundt hele bilen

Interiør

  • Daytona racingseter i karbonfiber
  • El. lift til setet
  • Midtre parti av setet i Alcantara
  • Røde sømmer
  • Øvre del av dashboard i matt karbonfiber
  • Ratt og girvelgere i karbonfiber
  • Interiørlister i karbonfiber
  • Front tunell i karbonfiber
  • Innstegslist i karbonfiber

Teknisk

  • Front lift
  • Head-up display
  • 3.0 V6 turbomotor - 663 HK / total ytelse 830 HK / 740 Nm (inklusive el-motoren)
  • El-motor bak på 167 HK
  • E-Diff
  • 8-trinns DCT (Double Clutch Transmission)
  • Karbonkeramiske bremser
  • Aktiv spoiler bak
  • 6-way Chassis Dynamic Sensor

Historikk

Bilen er solgt ny fra Ferrari i Düsseldorf til en meget god kunde av de, hvor den er brukt i rotasjon med andre biler. Den ble importert til Norge i juni direkte fra Ferrari. Det er tegnet utvidet garanti som gjelder til desember 2028. Bilen har også 7 år serviceavtale i likhet med alle nyere Ferrari. 

Fun facts

Ferrari 296 GTB sin V6-motor leverer ca. 221 hk per liter – det er mer enn noen annen serieprodusert bilmotor på markedet (i 2025)! Det er motorsportnivå i en gatebil. 

Eksosanlegget ble designet for å fungere som en resonansboks – omtrent som et musikkinstrument – for å fremheve de høye, rene tonene og gi den klassiske Ferrari-lyden, selv med færre sylindre.

Mens bilene i utgangspunktet øker i størrelse, så har Ferrari i dette tilfellet gått motsatt vei – Ferrari 296 GTB er kortere enn forgjengeren Ferrari F8 for at bilen skal bli ekstremt kvikk og håndterbar. Mange av linjene på 296 GTB – spesielt bakpartiet og profilformen – er inspirert av den ikoniske Ferrari 250 LM, en av Ferraris mest legendariske løpsbiler.