Morgan Plus Four Automat / Solgt

2-liters Twinscroll-turbo - 258 hestekrefter. 8-trinns automat

Årsmodell:

2023

Ytelse:

258 HK

Pris:

895 000

0-100:

4,8 sek.

Toppfart:

240 km/h

Del denne bilen på:

Dette er en av de morsomste sportsbilene på markedet og antagelig den sportsbilen med høyest sosial aksept. Morgan brukte for noen år siden følgende slagord i en annonse "A Morgan gives you more smiles per mile than any other car".

Spesifikasjoner

Toppfart:

240 km/h

0-100:

4,8 sek.

Ytelse:

258 HK

Gearkasse:

automat

Antall gear:

8

Drivstoff:

bensin

Eksteriørfarge:

Sport Black

Interiørfarge:

Morgan Black Leather

Karosseri:

roadster

Kilometerstand:

18033

Reg. første gang:

28.04.23

Årsmodell:

2023

Mer om bilen

Den nye Morgan Plus-serien, bygget på den helt nye og avanserte Bonded Aluminium CX-plattformen, er fortsatt håndbygget av stolte håndverkere med helt spesielle ferdigheter, i den samme fabrikken Morgan sportsbiler har vært bygget siden 1914.

Aluminiums-plattformen og forskjermene er produsert av høyteknologiske samarbeidspartnere, mens resten av bilen er håndbygget på samme måte som Jaguar og Aston Martin bygger sine Continuation-modeller av Jaguar XKSS, C-Type, D-Type og Aston Martin DB5.

Vår bil er lakkert i Morgan Sport Black. Med sortlakkerte aluminiumsfelger og uten reservehjul, har den en herlig balanse mellom elegant og rampete uttrykk. Den turbomatede 2.0-litersmotoren fra BMW fungerer utmerket sammen med den raske 8-tinns ZF-girkassen. 

Denne Morganen er svært lettkjørt og behagelig ved normal kjøring, men skifter umiddelbart til å være en fokusert og presis, moderne sportsbil hvis man "tråkker til".

Fra 2023 modellår fikk Plus Four en rekke oppgraderinger, blant annet airbags for både fører og passasjer, elektronisk antispinn, hanskerom med USB-ladekontakt, nytt aluminiumsdashbord, nye instrumenter inspirert av luksusklokker, oppgraderte fjærer og støtdempere for bedre kjøreegenskaper

Nybilpris for tilsvarende utstyrt Plus Four i dag er ca 1.5 millioner kroner.

Utstyr

Infotainment

  • Bluetooth Audio System
  • Smil og høy sosial aksept fra omverdenen

Sikkerhet

  • Airbags for fører og passasjer
  • ABS bremser
  • Elektronisk antispinn
  • Sentrallås med alarm

Eksteriør

  • Black Easy-up Mohair Hood
  • Black Mohair Hood Cover
  • Black Mohair Side screen Storage Bag
  • Black Finish Luggage Rack with Side screen stowage
  • Runde speil
  • Polished Mesh Grille
  • Black Stone Guard
  • Black Union Flag bonnet badges
  • LED-frontlys med automatisk fjernlyssensor
  • Black Brake Calipers
  • Paint protection to running boards
  • Front Splitter & Rear Diffuser - Matching Body Colour
  • Black Alloy Wheels 6,5 x 15"

Interiør

  • Håndsydd skinninteriør i Pebble Grained skinnkvalitet
  • Sportsseter med Quilted Twin - mønster i setene
  • Embroidered Morgan logo to headrests
  • Korsryggstøtter
  • Heated seats
  • Heated Windscreen
  • Black carpets
  • Black Gloss painted Aluminium Dashboard
  • Lower Rail Dashboard, Raven Ash
  • Black Gloss painted centre console
  • Footwell lighting
  • Steering Wheel centre Black Gloss
  • Saddle Leather details Black
  • Sun visors
  • Chrome interior mirror
  • Hanskerom med USB-kontakter

Teknisk

  • BMW 2.0 liter TwinPower Turbo, rekkefirer. 258 Hk/400 Nm dreiemoment
  • 8-trinns ZF automatgir, elektronisk styrt med Comfort, Sport, Sport + og Manual kjøreprogrammer
  • Tørrvekt: 1009 kg
  • Elektrisk servostyring
  • Bonded Aluminium Chassis
  • Trip Computer
  • Skivebremser på alle fire hjul
  • Vedlikeholdslader

Historikk

Kjøpt ny hos Brands Hatch Morgans Limited i Kent og importret av eier til Norge i april 2023. Den har vært meget forsiktig behandlet og har hatt alle servicer og oppgraderinger hos hhv. Brands Hatch Morgans Limited og Morgan Oslo.
Den er nettopp grundig shinet hos Car Spa og vil bli levert med tilstandsrapport.

Fun facts

Morgan Motor Cars ble etablert i 1909, av Henry Frederick Stanley Morgan (H.F.S) i et lite verksted i Malvern, Storbritannia. Fra 1909 til 1936 bygget de kun 3-hjulinger, i forskjellige varianter som 4-seters familiebiler til to-seters racingbiler.

I 1936 ble deres første bil med fire hjul lansert, Morgan 4-4. Den fikk dette navnet på grunn av sine fire hjul og fire sylindre. Med stålchassis og karosseriramme i engelsk ask, kombinerte den lav vekt med solid konstruksjon og ble umiddelbart en suksess.

Morgan utviklet flere modellvarianter som Plus 4, Plus 8 og Roadster V6, alle basert på den samme teknologien med stålchassis og karosseriramme i ask, med håndbankede aluminiumspaneler. Først i 2019 ble denne konstruksjonen avløst av den nye CX Bonded Aluminium-plattformen.

Morgans nyeste sportsbiler, Plus Four, Plus Six og Supersport er produsert på en helt ny aluminiumsplattform kalt CX-Generation Aluminium Platform. Denne nye Bonded Aluminium-plattformen er dobbelt så vridningstiv som aluminiumchassiset benyttet for Aero8- og de siste Plus 8 modellene. Sammenlignet med den tradisjonelle Plus 4, er den nye Plus Four en helt ny bil på alle måter med moderne sportsbilegenskaper, vesentlig bedre plass innvendig og vesentlig bedre komfort.
Ytelsene er også på et helt annet nivå. Den er totalt stabil i 230-240 km/t på tyske motorveier og akselererer kraftig på alle gir. Samtidig er bensinforbruket beskjedent under cruisefart 100-130 km/t på europeiske motorveier, med imponerende 0,54 l pr. mil.

Thomas Øvreseth

Thomas Øvreseth
Daglig leder

+47 900 11 189