Ferrari 812 GTS

Årsmodell:

2024

Ytelse:

800 HK

Pris:

7 290 000

0-100:

2,9 sek.

Toppfart:

340 km/h

Del denne bilen på:

Den siste Ferrari 812 GTS levert ny i Norge med en helt unik spec!

Spesifikasjoner

Toppfart:

340 km/h

0-100:

2,9 sek.

Ytelse:

800 HK

Gearkasse:

automat

Antall gear:

7

Drivstoff:

bensin

Eksteriørfarge:

Canna Di Fucile metallic

Interiørfarge:

Nero Alcantara- og skinninteriør

Karosseri:

cabriolet

Kilometerstand:

4900

Reg. første gang:

24.04.24

Årsmodell:

2024

Mer om bilen

Opplev det ypperste innen italiensk ingeniørkunst og sportslig luksus med Ferrari 812 GTS – verdens kraftigste serieproduserte cabriolet med en frontmontert V12-motor, da den ble lansert. Denne bilen kombinerer rå ytelse med tidløs eleganse og gir deg følelsen av ekte Ferrari-DNA, både visuelt og bak rattet.

812 GTS ( «Gran Turismo Spider») er den åpne utgaven av 812 Superfast. Under panseret finner du en 6,5-liters V12-sugemotor som leverer hele 800 hk og et maksimalt dreiemoment på 718 Nm, alt tilgjengelig uten turbo. 812 GTS akselererer fra 0–100 km/t på under 3 sekunder, og toppfarten ligger på over 340 km/t – alt mens du nyter vinden i håret, lyden av en ikonisk V12 og fantastiske kjøreegenskaper.

Ferrari har kombinert dette med avansert aerodynamikk, adaptivt chassis med bakhjulsstyring og et sofistikert infotainmentsystem – alt innpakket i et design som er både aggressivt og elegant. Taket er elektrisk hardtop som åpnes på kun 14 sekunder – selv i fart opptil 45 km/t. 

Denne bilen er fantastisk godt utstyrt og alle valgte opsjoner er nøye gjennomtenkt. Den er svært sporty satt opp med blant annet utstrakt bruk av Alcantara, alle karbondetaljer ut- og innvendig, samt håndmalt Scuderia logo. Videre er det valgt bort adaptiv cruise control og 360 kamera for at bilen skal ha et renere og mer sporty utseende med kjøreopplevelsen i fokus. Bilen ble helfoliert i PPF da den var ny. Arbeidet ble utført av en av de mest anerkjente på foliering i Norge. 

Utstyr

Infotainment

  • JBL HiFi Premium lydanlegg
  • Apple Car Play
  • DAB+

Sikkerhet

  • ESP 9.1 Premium with High-performance ABS/EBD

Eksteriør

  • Canna Di Fucile Metallic
  • Håndmalt Scuderia skjold
  • Gule bremsekalipere
  • Karbonfiber frontspoiler
  • Karbonfiber i grillen foran
  • Karbonfiber på sidene bak
  • Karbonfiber diffusor
  • Karbonfiber sideskjørt
  • Karbonfiber kvarterglass
  • Titanium eksosrør
  • Cavallino og Ferrari-logo i silkematt
  • Felger lakkert i Canna Di Fucile,
  • 20" smidde felger

Interiør

  • Nero interiør i Alcantara og skinn
  • Daytona racingseter i karbonfiber
  • Grigio Scuro kontrastsømmer
  • Tepper og gulv i Alcantara
  • Matter med bilens logo
  • Alcantara i bagasjerommet
  • Alcantara senterpaneler i setene
  • Alcantara dørpaneler
  • Karbonfiber innvendig dørhåndtak
  • Karbonfiber ratt og kjøresone
  • Karbonfiber senterkonsoll
  • Karbonfiber innstegslister
  • Karbonfiber tunnel
  • Tunnel trukket i Alcantara
  • Karbonfiber rundt instrumentpaneler
  • Brodert Cavallino i nakkestøtter
  • Turteller i aluminiumsfarge
  • Manuell justering av høyde på setet
  • Alcantara ratt
  • Alcantara i nedre del av dashboard

Teknisk

  • Adaptive frontlys
  • Lift foran og bak
  • Ryggekamera
  • 7-trinns dobbeltclutch girkasse
  • Virtual Short Wheelbase 2.0 (4WS): Et avansert firehjulsstyringssystem som gir lynrask respons og imponerende stabilitet i høye hastigheter og svingete veier.
  • Ferrari Side Slip Control 5.0: Et sofistikert system som balanserer kraft og grep, og gjør at både profesjonelle og entusiaster kan presse grensene med selvtillit.
  • F1-Trac & E-Diff 3.0: Forbedret trekkraftkontroll og differensialstyring, noe som bidrar til bedre veigrep, stabilitet og akselerasjon ut av svinger.
  • Elektronisk servostyring
  • Manettino-bryter som lar deg styre i hvor stor grad bilens hjelpesystemer, som antispinn og stabilitetskontroll, skal gripe inn.

Historikk

Dette er den siste 812 GTS som har blitt levert ny i Norge, samt en av de siste produsert hos Ferrari. Undertegnede, Christian Syvertsen, var med å spesifisere bilen i Maranello for en svært bevisst kunde og leverte den ut til kunden i mai 2024. Daværende eier ønsket heller en enda mer banefokusert bil, og innså at det ikke ble noe av de tiltenkte bilturene han hadde gledet seg til å ha med bilen. Undertegnede solgte den derfor videre til nåværende eier da den så vidt var innkjørt. Bilen er aldri banekjørt og er forsiktig brukt. Første service er nylig utført og bilen fremstår som ny.

Fun facts

Det er over 50 år siden forrige serieproduserte V12 front-motoriserte Spiderutgave forlot Maranello. Dette var med Ferrari 365 GTS4 ( også kalt Daytona Spider), som ble laget til ære for trippelseieren i "24 Hours of Daytona" i 1967.

Ferrari 812 er den første Ferrari som er utstyrt med elektronisk servostyring. Ferrari har utviklet noe de kaller FPP ( Ferrari Peak Performance), som er at styringens motstand øker i takt med bilens laterale akselerasjon, slik at man får en analog følelse når bilen blir pushet til grensene. 

Coupeversjonen av 812 GTS, 812 Superfast, er hele 1 sekund raskere rundt Ferrari sin testbane, Fiorano, enn Ferrari F8 Tributo ( Ferrari sin mer banefokuserte bil med lettere vekt og midt-montert motor).

Bremsesystemet er utviklet med teknologi fra LaFerrari – med karbon-keramiske skiver og avansert kjøling for maksimal ytelse og trygghet, selv i ekstreme hastigheter. 812 GTS stopper fra 100 km/t på omtrent 32 meter, noe som er ekstremt kort – og i samme klasse som mange hyperbiler, takket være det avanserte bremsesystemet.

Thomas Øvreseth

Thomas Øvreseth
Daglig leder

+47 900 11 189