1970
160 HK
875 000
9 sek.
200 km/h
En meget elegant og urestaurert Pagode i topp stand. Grip muligheten og nyt sommeren!
200 km/h
9 sek.
160 HK
automat
4
bensin
Blau metallic (387)
Mørk blått skinn
roadster
240000
01.01.71
1970
Dette er en meget god og urestaurert Pagode i nydelig tilstand. Den har vært eid og pertentlig ivaretatt av nåværende eier siden 2011. Den har regelmessig vært fulgt opp hos Pagode-spesialisten Bjarne Koren.
280 SL Pagode er en herlig og lettkjørt sportsbil, med presise kjøreegenskaper og pirrende lydbilde. Pagoden var populær blant verdenseliten og ble kjørt av blant andre stjerner som Sophia Loren, Juan Manuel Fangio, Sza Sza Gabor, Tony Curtis og John Lennon.
Denne bilen ble produsert i 1970 og eksportert til Nord-Amerika, hvor den ble registrert i 1971.
Kjøpt i California og importert av en nordmann i 2005. Vedkommende solgte bilen ( i samarbeid med Mercedes-Classic spesialist Bjarne Koren) videre til ny eier i 2006, som fikk den registrert på seg sommeren 2007. Nåværende eier kjøpte bilen sommeren 2011 og har hatt 14 herlige år med dette smykket.
I løpet av sitt eierskap, har nåværende eier hatt den regelmessig hos Bjarne Koren for servicer og vedlikehold, uten tanke på kostnader. Han fikk setene og nakkestøttene trukket om i Mercedes-Benz skinn i Tyskland i 2012, har fått utført alt av nødvendige overhalinger og oppgraderinger hos Koren og monterte nye White-side dekk sommeren 2024.
PS! I følge bilens odometer, er den kjørt 49.100 miles. Vi har grunn til å tro at dette skal være 149.100 miles, hvilket tilsvarer ca. 240.000 km, men dette kan ikke dokumenteres.
Vi har fått sjekket den grundig hos Sandberg Classic Cars og gitt den en omfattende shine hos vår samarbeidspartner Car Spa.
Den leveres med tilstandsrapport.
SL Pagode ble designet av de anerkjente, designerene Paul Bracq og Béla Barényi. Da den ble lansert under Géneve Motor Show i 1963, var Pagode den første sportsbilen med "sikkerhetskarosseri". Den hadde en fast passasjercelle, kollisjonsabsorberende seksjoner bygget inn i strukturen og avrundet interiør uten harde hjørner og kanter. Panseret, bagasjelokket, dørpanelene og tonneau coveret ble produsert i aluminium, for å spare vekt.
Pagoden var også den første Mercedesen som ble lansert med Radial-dekk.
Thomas Øvreseth
Daglig leder
Send e-post
+47 900 11 189