W113
1967
150 HK
775 000
10 sek.
195 km/h
Sofistikert sportsbil med 60-talls luksusnivå og filmstjerne-feeling!
195 km/h
10 sek.
150 HK
automat
4
bensin
South Seas Blue
Beige skinninteriør
roadster
45589 miles
01.08.67
1967
Dette er en rålekker Pagode, som ble fint restaurert i Danmark i 2007. Den har vært eid av nåværende eier siden den kom til Norge i 2008.
Den er meget velholdt og har regelmessig fått oljeskift og ettersyn og har vært hos Pagode-spesialisten Bjarne Koren flere ganger.
Den har nettopp vært hos Koren for en grundig teknisk kontroll og har fått diverse justeringer/utbedringer.
250 SL Pagode er en nydelig og lettkjørt bil som oser kvalitet. Den har presise kjøreegenskaper og et herlig lydbilde.
Pagoden var populær blant verdenseliten og ble kjørt av blant andre stjerner som Sophia Loren, Juan Manuel Fangio, Sza Sza Gabor, Tony Curtis og John Lennon.
Levert ny hos Mercedes-Benz forhandleren Lloyd Pearson i Pasadena, California i august 1967. Den har et servicehefte som viser at den var inne på alle servicer i perioden september 1967 - juli 1976. Det medfølger også vognkort fra flere av eierene i perioden frem til 2007, da den ble importert til Danmark. I Danmark gjennomgikk den en restaurering som ser ut til å ha vært omfattende, hvor den ble hellakkert, interiøret ble trukket om i beige skinn, det ble montert nye tepper og ny mørk blå mohair-kalesje.
Nåværende eier kjøpte bilen i Danmark i juni 2008.
Speedometeret viser 45.589 miles. Denne kjørelengden kan ikke bekreftes som korrekt, men med utgangspunkt i at den i følge serviceheftet var kjørt 113.899 miles i juli1976 og at den mest sannsynlig har fungert som "søndagsbil" i større grad etterhvert som den ble eldre, er det sannsynlig at den nå er kjørt 145.589 miles.
SL Pagode ble designet av de anerkjente, designerene Paul Bracq og Béla Barényi. Da den ble lansert under Géneve Motor Show i 1963, var Pagode den første sportsbilen med "sikkerhetskarosseri". Den hadde en fast passasjercelle, kollisjonsabsorberende seksjoner bygget inn i strukturen og avrundet interiør uten harde hjørner og kanter. Panseret, bagasjelokket, dørpanelene og tonneau coveret ble produsert i aluminium, for å spare vekt.
250 SL Pagode ble lansert under Géneve Motor Show i mars-1967 og produksjonen opphørte i januar 1968. Av totalt 48.912 SL Pagoder produsert, ble det produsert 5.196 250 SL, hvorav kun 1.761 USA-versjoner.
250 SL er dermed den mest sjeldne av Pagode-modellene.
Thomas Øvreseth
Daglig leder
Send e-post
+47 900 11 189