Mercedes-Benz 250 SL Pagode

W113

Årsmodell:

1967

Ytelse:

150 HK

Pris:

775 000

0-100:

10 sek.

Toppfart:

195 km/h

Del denne bilen på:

Sofistikert sportsbil med 60-talls luksusnivå og filmstjerne-feeling!

Spesifikasjoner

Toppfart:

195 km/h

0-100:

10 sek.

Ytelse:

150 HK

Gearkasse:

automat

Antall gear:

4

Drivstoff:

bensin

Eksteriørfarge:

South Seas Blue

Interiørfarge:

Beige skinninteriør

Karosseri:

roadster

Kilometerstand:

45589 miles

Reg. første gang:

01.08.67

Årsmodell:

1967

Mer om bilen

Dette er en rålekker Pagode, som ble fint restaurert i Danmark i 2007. Den har vært eid av nåværende eier siden den kom til Norge i 2008. 
Den er meget velholdt og har regelmessig fått oljeskift og ettersyn og har vært hos Pagode-spesialisten Bjarne Koren flere ganger. 
Den har nettopp vært hos Koren for en grundig teknisk kontroll og har fått diverse justeringer/utbedringer.

250 SL Pagode er en nydelig og lettkjørt bil som oser kvalitet. Den har presise kjøreegenskaper og et herlig lydbilde. 
Pagoden var populær blant verdenseliten og ble kjørt av blant andre stjerner som Sophia Loren, Juan Manuel Fangio, Sza Sza Gabor, Tony Curtis og John Lennon.

Utstyr

Infotainment

  • Becker Radio

Sikkerhet

  • Sikkerhetsseler

Eksteriør

  • Mørk blå Mohair Hood
  • Hardtop med oppvarmet bakrute
  • Krom grill
  • Europeiske frontlykter

Interiør

  • Skinninteriør
  • Creme bakelittratt
  • Krom innvendig speil
  • Justerbare seter
  • Palisander trelister på dashbordtoppen
  • Midtkonsoll, innrammet i Palisander
  • Askebeger
  • Vindavviser

Teknisk

  • 2.5 liter rekkesekser med Bosch multi-port fuel injection og 150 Hk/216 Nm
  • 4-trinns automatgear
  • Lavere utveksling på bakakselen for raskere akselerasjon
  • Servostyring
  • Skivebremser foran og bak

Historikk

Levert ny hos Mercedes-Benz forhandleren Lloyd Pearson i Pasadena, California i august 1967. Den har et servicehefte som viser at den var inne på alle servicer i perioden september 1967 - juli 1976. Det medfølger også vognkort fra flere av eierene i perioden frem til 2007, da den ble importert til Danmark. I Danmark gjennomgikk den en restaurering som ser ut til å ha vært omfattende, hvor den ble hellakkert, interiøret ble trukket om i beige skinn, det ble montert nye tepper og ny mørk blå mohair-kalesje.
Nåværende eier kjøpte bilen i Danmark i juni 2008. 

Speedometeret viser 45.589 miles. Denne kjørelengden kan ikke bekreftes som korrekt, men med utgangspunkt i at den i følge serviceheftet var kjørt 113.899 miles i juli1976 og at den mest sannsynlig har fungert som "søndagsbil" i større grad etterhvert som den ble eldre, er det sannsynlig at den nå er kjørt 145.589 miles.

Fun facts

SL Pagode ble designet av de anerkjente, designerene Paul Bracq og Béla Barényi. Da den ble lansert under Géneve Motor Show i 1963, var Pagode den første sportsbilen med "sikkerhetskarosseri". Den hadde en fast passasjercelle, kollisjonsabsorberende seksjoner bygget inn i strukturen og avrundet interiør uten harde hjørner og kanter. Panseret, bagasjelokket, dørpanelene og tonneau coveret ble produsert i aluminium, for å spare vekt.
250 SL Pagode ble lansert under Géneve Motor Show i mars-1967 og produksjonen opphørte i januar 1968.  Av totalt 48.912 SL Pagoder produsert, ble det produsert 5.196 250 SL, hvorav kun 1.761 USA-versjoner. 
250 SL er dermed den mest sjeldne av Pagode-modellene.

Thomas Øvreseth

Thomas Øvreseth
Daglig leder

+47 900 11 189