Jaguar XJS 6.0 V12 Coupe

Årsmodell:

1994

Ytelse:

308 HK

Pris:

550 000

0-100:

6,9 sek.

Toppfart:

260 km/h

Del denne bilen på:

En sjelden mulighet til å eie et stykke Jaguar-historie. Dette er et ikonisk samlerobjekt i nydelig tilstand!

Spesifikasjoner

Toppfart:

260 km/h

0-100:

6,9 sek.

Ytelse:

308 HK

Gearkasse:

automat

Antall gear:

4

Drivstoff:

bensin

Eksteriørfarge:

British Racing Green

Interiørfarge:

Cream Connolly skinn

Karosseri:

coupe

Kilometerstand:

108300

Reg. første gang:

24.03.94

Årsmodell:

1994

Mer om bilen

Jaguar XJS ble produsert i perioden 1975-1996 og er en av de mest suksessrike modellene i Jaguars lange historie. Totalt 115.413 biler ble produsert ved Browns Lane-fabrikken i Coventry.
I Norge var XJS ettertraktet blant velstående kunder, som ønsket en elegant Grand Tourer med kraftig motor, men på grunn av relativt høy pris ble det kun solgt rundt nye 20 biler totalt i løpet av de 21 årene XJS var i markedet.

Den siste utgaven, med lakkerte støtfangere, var tilgjengelig med den velkjente 4.0 liter rekkesekseren fra XJ-modellen eller 6.0 liter V12. Denne modellen var tilgjengelig i perioden 1993-1996 og det ble kun solgt én 4.0-liter og fire 6.0-liter Coupeer samt én 6.0-liter Convertible på norske skilter. Jeg solgte alle sammen.

XJS 6.0 V12 er en ekte "Gentleman´s GT-Car", herlig balansert mellom komfort og sportslighet. Dens elegante, lave linjer, "The Flying Buttresses" og vakre proporsjoner er medvirkende til at fine XJS´er nå er mer etterspurte enn noensinne.

Denne XJS´en er den eneste norsksolgte i denne fargekombinasjonen og en av meget få 6.0 V12 Coupeer i topp stand til salgs i Europa.
Prisene er på god vei opp for fine eksemplarer i Europa, så jeg tror denne vil være en hyggelig investering.

Utstyr

Infotainment

  • Jaguar Classic Audio System med DAB+
  • Audiostreaming
  • Bluetooth
  • Navigasjonssystem

Sikkerhet

  • ABS-bremser
  • Airbags for fører og passasjer

Eksteriør

  • Elektrisk justerbare sidespeil
  • Tåkelys foran 
  • Oppvarmet bakrute
  • Farget glass
  • Krom speil
  • Krom dørhåndtak
  • Lyktespylere
  • Nye Bridgestone Turanza sommerdekk på 5-Spoke lettmetallfelger, 16"

Interiør

  • Høydejusterbart skinnratt
  • Connolly skinnseter
  • Elektrisk justerbare forseter med 2 minner for fører
  • Elektrisk justerbare korsryggstøtter
  • Oppvarmede forseter
  • Automatisk klimaanlegg
  • Burr Walnut trepaneler
  • Originale teppematter
  • Cigar lighter
  • Trip Computer

Teknisk

  • 6 liters V12 - 308 HK / 481 Nm dreiemoment
  • Cruise control
  • 4-trinns automatgir, elektronisk styrt
  • Rustfritt eksosanlegg
  • Differensialbrems
  • Skivebremser
  • Plassbesparende reservehjul

Historikk

Denne fantastiske Jaguaren solgte jeg ny til første eier i mars 1994 fra Oslo Jaguar Service AS. Den ble servet årlig hos oss og passet meget godt på av en god kunde som kjøpte flere nye Jaguarer av meg.
Den har hatt flere eiere siden 1994, men kun kjørt 3.000 km de siste 10 årene og totalt 108.300 km. Gleden var stor da jeg fikk anledning til å kjøpe den i våres. Den var i ok bruksstand, men jeg synes det er viktig å ta vare på slike sjeldne Jaguarer og har derfor investert mye penger i omfattende tekniske og kosmetiske oppgraderinger for å bringe bilen tilbake til den tilstanden en slik bil skal ha.

Fun facts

Jaguar XJS ble lansert under Frankfurt Motor Show i 1975, i bensinkrisen. Dette gjorde ikke salget noe enkelt og da tyske myndigheter nektet å typegodkjenne den på grunn av de dominerende bakskjermene (de mente de hindret sikten til sjåføren), fikk XJS en tung start. Salget haltet helt frem til 1981 og daværende eier British Leyland hadde i utgangspunktet gitt opp og besluttet å avslutte produksjonen. Men de valgte allikevel å gi den én siste sjanse og investerte i en mild facelift og motoroppgraderinger. Introduksjonen av XJ-S HE (High Efficiency Engine) betød vesentlig lavere bensinforbruk og økte ytelser. Dette gav bilen nytt liv i markedet og i 1984 satt Jaguar salgsrekord med XJS og solgte flere biler enn de hadde gjort noe år i bilens 10 årige historie.

XJS ble også kjent som "Helgenen-bilen" da Simon Templar suste rundt i sin hvite XJS V12 og på 80-tallet vant XJS mange løp i European Touring Car Championship under ledelse av Tom Walkingshaw Racing (TWR), blant annet det prestisjefylte SPA 24 Hours løpet i 1984.

Thomas Øvreseth

Thomas Øvreseth
Daglig leder

+47 900 11 189