Jaguar XJR 4.2 V8 S/C

Årsmodell:

2004

Ytelse:

395 HK

Pris:

375 000

0-100:

5,3 sek.

Toppfart:

250 km/h

Del denne bilen på:

Rålekker Jaguar XJR i sjelden fargekombinasjon til sympatisk pris. Grip muligheten!

Spesifikasjoner

Toppfart:

250 km/h

0-100:

5,3 sek.

Ytelse:

395 HK

Gearkasse:

automat

Antall gear:

6

Drivstoff:

bensin

Eksteriørfarge:

Quartz micatallic

Interiørfarge:

Sportsinteriør i Ivory /Warm Charcoal skinn

Karosseri:

sedan

Kilometerstand:

119212

Reg. første gang:

30.10.03

Årsmodell:

2004

Mer om bilen

Jaguar XJR var en av de mest distingverte sportssedanene i luksusbil-segmentet i 2004. Med skinn og trepaneler spesielt utvalgt til hver bil og stor grad av håndverk, har interiøret en særegen og intim atmosfære med høy kvalitetsfølelse. Og med aluminiumskarrosseriets stramme men tidløse design, demonstrerer den hvordan Jaguar Cars behersket håndverk og finesse på denne tiden.

Denne bilen har kun vært eid av voksne bilentusiaster og den har vært stelt og passet godt på i alle år. 
Den leverer en imponerende kjøre- og eierglede og kombinert med den sympatiske prisen er dette et sjeldent godt kjøp! 

Utstyr

Infotainment

  • Navigasjonssystem med 7" Touchscreen - DVD-basert
  • Jaguar Premium Sound System med 12 høyttalere og CD-spiller, 320W
  • CD-skifter med plass til 6 CD-plater i bagasjerommet

Sikkerhet

  • Adaptive Restraint Technology System (ARTS)
  • Airbags for fører og passasjer foran
  • Sideairbags for fører og passasjerer
  • Hodeairbags foran og bak
  • Antiwhiplash-seter foran
  • ABS-bremser med elektronisk bremsekraft distribusjon
  • Emergency Brake Assist (EBA)
  • Energy absorbent seating system
  • Automatiske setebeltestrammere foran og bak
  • ISOFIX-setebeltefester for barneseter i baksetet
  • Traction Control
  • Dynamic Stability Control (DSC) med Panic Brake Assist
  • Jaguar alarm med bevegelsessensor, glassensor og startsperre

Eksteriør

  • Bi-Xenon lys
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • Elektrisk foldbare, automatisk nedblendbare og oppvarmede sidespeil med bakkelys
  • Garasjedøråpner for 3 porter
  • Oppvarmet frontrute
  • Regnsensor
  • Tåkelys bak
  • Servolukking av bagasjelokk
  • Vinduslister og dørlister lakkert sort
  • Grillramme lakkert i bilens farge
  • Mesh Grille
  • Micatallic lakk
  • Sommerdekk på Performance lettmetallfelger, 19"

Interiør

  • 16/12-veis elektrisk justerbare forseter med 3 minner for fører
  • R-sportsinteriør i Ivory / Warm Charcoal Duotone
  • Oppvarmede forseter
  • Sportsratt i skinn, elektrisk justerbart m/3 minner og R-gearkule i skinn/krom
  • Elektrisk justerbare pedaler med 3 minner
  • Dark Stained Maple interiørpaneler
  • Tillegg for Ivory skinnfarge
  • Automatisk nedblendbart innvendig speil
  • Analog klokke
  • Strømuttak i hanskerom og midtkonsoll bak
  • Cigar Lighter foran og bak
  • Doble koppholdere foran og bak
  • Originale teppematter
  • Solgardin i bakruten, elektrisk
  • Solgardiner i siderutene bak, manuelle

Teknisk

  • 6-trinns ZF automatgear, elektronisk styrt
  • Luftfjæring
  • CATS (Computer Active Technology Suspension)
  • Sportsfjæring
  • Adaptive Cruise Control
  • Trip Computer
  • Elektronisk parkeringsbrems
  • Hastighetsavhengig servostyring
  • High performance R braking system
  • Bremseskiver foran og bak, ventilerte
  • Bremsekalippere med R-logo
  • Aluminiumskarrosseri og plattform

Historikk

Jeg solgte denne Jaguaren ny på eksportskilter til en kunde som flyttet til Spania, i oktober 2003. Han eide bilen i mer enn 15 år, før han solgte den til en annen nordmann i Spania. Eier nr. 2 tok den med hjem til Norge i 2023, altså 20 år etter at den ble eksportert. Totalt har den kun hatt fire eiere siden ny og bærer preg av å ha vært ivaretatt på en skikkelig måte i alle år.
Siden den kom til Norge har den vært oppgradert grundig teknisk og kosmetisk for betydelige penger, slik at den nå fremstår så fin at det er vanskelig å tro at den faktisk er 22 år gammel.

Fun facts

Dette er den eneste XJR som ble solgt ny i Norge med denne fargekombinasjonen. Den er helt spesielt fin og har alt det riktige utstyret. 

Jaguar har alltid vært opptatt av å bygge biler som leverer kjøreglede og gode kjøreegenskaper. Under utviklingen av denne XJ-generasjonen, ble bilene testet hardt i temperaturer opp mot 50 grader i Arizona og ned mot -40 grader i Nord-Canada. De testet bremser, motorer, drivverk og kjølesystemer ved å utsette bilene for ekstreme påkjenninger over Europas høyeste og bratteste alpepass og bilenes holdbarhet i tester som tilsvarte 160.000 km med høyhastighetskjøring på Autobahner og 240.000 km med "whole Life" kjøring. To ganger. En av testrutine Jaguar Cars brukte mye i utviklingen av denne modellen, var en 22 km lang, svingete landevei igjennom Eiffel-skogen i Tyskland. Ruten inneholder 73 svinger og alle typer kjøreunderlag, vinkler og stigninger. Jaguar XJ prototyper gjennomgikk harde tester i mer enn 8.000 km på denne veien. Den kalles "Nordschleife" og er den største delen av den legendariske racerbanen Nürburgring. Nürburgring ble åpnet som en Grand Prix bane i 1927 og er kjent som den ultimate testen for å finne ut hva som gjør en superbil til nettopp superbil.

Med lightweight aluminiumskonstruksjon, kraftig, kompressormatet V8, en myk men hurtig 6-trinns automatkasse og avansert hjuloppheng, var det ingen andre luksussedaner som kjørte like bra, i følge bilmagasinet EVO.

Thomas Øvreseth

Thomas Øvreseth
Daglig leder

+47 900 11 189