Jaguar Sovereign 4.2 V8

Årsmodell:

2008

Ytelse:

298 HK

Pris:

450 000

0-100:

6,6 sek.

Toppfart:

250 km/h

Del denne bilen på:

En av de vakreste og mest ikoniske luksussedaner som er bygget!

Spesifikasjoner

Toppfart:

250 km/h

0-100:

6,6 sek.

Ytelse:

298 HK

Gearkasse:

automat

Antall gear:

6

Drivstoff:

bensin

Eksteriørfarge:

Pearl Grey metallic

Interiørfarge:

Warm Charcoal skinninteriør

Karosseri:

sedan

Kilometerstand:

98277

Reg. første gang:

16.10.07

Årsmodell:

2008

Mer om bilen

Denne Jaguar Sovereignen er en av de vakreste og beste Grand Touring bilene man kan kjøpe i forhold til pris. Den konkurrerte med biler som Maserati Quattroporte, Audi A8, Mercedes S-Klasse og BMW 7-serie.
Med sitt umiskjennelige, tidløse design og nydelige byggekvalitet, vil jeg si at denne Jaguaren virkelig er "proper value for money"!

Utstyr

Infotainment

  • Navigasjonssystem med 7" Touchscreen - DVD-basert
  • Jaguar Premium Sound System med 12 høyttalere og CD-spiller, 320W
  • CD-skifter med plass til 6 CD-plater i bagasjerommet
  • Rear Multimedia System
  • Bluetooth

Sikkerhet

  • Adaptive Restraint Technology System (ARTS)
  • Airbags for fører og passasjer foran
  • Sideairbags for fører og passasjerer
  • Hodeairbags foran og bak
  • ABS-bremser med elektronisk bremsekraft distribusjon
  • Emergency Brake Assist (EBA)
  • Energy absorbent seating system
  • Automatiske setebeltestrammere foran og bak
  • ISOFIX-setebeltefester for barneseter i baksetet
  • Traction Control
  • Dynamic Stability Control (DSC) med Panic Brake Assist
  • Jaguar alarm med bevegelsessensor, glassensor og startsperre

Eksteriør

  • Bi-Xenon lys
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • Elektrisk foldbare, automatisk nedblendbare og oppvarmede sidespeil med bakkelys
  • Oppvarmet frontrute
  • Regnsensor
  • Tåkelys foran og bak
  • Servolukking av bagasjelokk
  • Grillramme lakkert i bilens farge
  • Vinduslister og dørlister i chrome
  • Mesh Grille
  • Power vents i forskjermer 
  • Sommerdekk på Polaris lettmetallfelger, 19"

Interiør

  • 16/16-veis elektrisk justerbare forseter med 3 minner for fører, oppvarmede 
  • Oppvarmede bakseter
  • Oppvarmet treratt med skinnbesetning, elektrisk justerbart m/3 minner og gearkule i Burr Walnut
  • Elektrisk justerbare pedaler med 3 minner
  • Luksus skinninteriør 
  • Burr Walnut trepaneler
  • Automatisk klimaanlegg med fire individuelle soner
  • Automatisk nedblendbart innvendig speil
  • Analog klokke
  • Strømuttak i hanskerom og midtkonsoll bak
  • Cigar Lighter foran og bak
  • Doble koppholdere foran og bak
  • Originale teppematter og gummimatter
  • Solgardin i bakruten, elektrisk
  • Solgardiner i bakdørene, manuelle

Teknisk

  • 6-trinns ZF automatgear, elektronisk styrt
  • Luftfjæring
  • CATS (Computer Active Technology Suspension)
  • Sportsfjæring
  • Cruise Control
  • Trip Computer
  • Elektronisk parkeringsbrems
  • Hastighetsavhengig servostyring
  • Bremseskiver foran og bak, ventilerte
  • Aluminiumskarrosseri og plattform

Historikk

Solgt ny av Jaguar Norge 16. september 2007. Den har hatt 5 eiere, god servicehistorikk og har vært meget godt ivaretatt siden ny. 
Den fikk service, nye bremseskiver og klosser foran og en god shine hos Car Spa i fjor sommer og er kun kjørt 100 mil siden.

Blir levert med fersk tilstandsrapport.

Fun facts

Dette er én av svært få Sovereign 4.2 (X358) som ble solgt nye i Norge. Den har en sofistikert fargekombinasjon og alt det riktige utstyret.
Veiledende pris i 2008 var kr. 1.374.220,-

Jaguar har alltid vært opptatt av å bygge biler som leverer kjøreglede og gode kjøreegenskaper. Under utviklingen av denne XJ-generasjonen, ble bilene testet hardt i temperaturer opp mot 50 grader i Arizona og ned mot -40 grader i Nord-Canada. De testet bremser, motorer, drivverk og kjølesystemer ved å utsette bilene for ekstreme påkjenninger over Europas høyeste og bratteste alpepass og bilenes holdbarhet i tester som tilsvarte 160.000 km med høyhastighetskjøring på Autobahner og 240.000 km med "whole Life" kjøring. To ganger. En av testrutine Jaguar Cars brukte mye i utviklingen av denne modellen, var en 22 km lang, svingete landevei igjennom Eiffel-skogen i Tyskland. Ruten inneholder 73 svinger og alle typer kjøreunderlag, vinkler og stigninger. Jaguar XJ prototyper gjennomgikk harde tester i mer enn 8.000 km på denne veien. Den kalles "Nordschleife" og er den største delen av den legendariske racerbanen Nürburgring. Nürburgring ble åpnet som en Grand Prix bane i 1927 og er kjent som den ultimate testen for å finne ut hva som gjør en superbil til nettopp superbil.

Med lightweight aluminiumskonstruksjon, kraftig V8, en myk men hurtig 6-trinns automatkasse og avansert hjuloppheng, var denne XJ-modellen den mest agile luksussedanen i sin klasse.

Thomas Øvreseth

Thomas Øvreseth
Daglig leder

+47 900 11 189