Jaguar Sovereign 4.2 V8

Årsmodell:

2008

Ytelse:

298 HK

Pris:

450 000

0-100:

6,6 sek.

Toppfart:

250 km/h

Del denne bilen på:

En av de vakreste og mest ikoniske luksussedaner som er bygget!

Spesifikasjoner

Toppfart:

250 km/h

0-100:

6,6 sek.

Ytelse:

298 HK

Gearkasse:

automat

Antall gear:

6

Drivstoff:

bensin

Eksteriørfarge:

Pearl Grey metallic

Interiørfarge:

Warm Charcoal skinninteriør

Karosseri:

sedan

Kilometerstand:

97076

Reg. første gang:

16.10.07

Årsmodell:

2008

Mer om bilen

Denne Jaguar Sovereignen er en av de vakreste og beste Grand Touring bilene man kan kjøpe i forhold til pris. Den konkurrerte med biler som Maserati Quattroporte, Audi A8, Mercedes S-Klasse og BMW 7-serie.
Med sitt umiskjennelige, tidløse design og nydelige byggekvalitet, vil jeg si at denne Jaguaren virkelig er "proper value for money"!

Utstyr

Infotainment

  • Navigasjonssystem med 7" Touchscreen - DVD-basert
  • Jaguar Premium Sound System med 12 høyttalere og CD-spiller, 320W
  • CD-skifter med plass til 6 CD-plater i bagasjerommet
  • Rear Multimedia System
  • Bluetooth

Sikkerhet

  • Adaptive Restraint Technology System (ARTS)
  • Airbags for fører og passasjer foran
  • Sideairbags for fører og passasjerer
  • Hodeairbags foran og bak
  • ABS-bremser med elektronisk bremsekraft distribusjon
  • Emergency Brake Assist (EBA)
  • Energy absorbent seating system
  • Automatiske setebeltestrammere foran og bak
  • ISOFIX-setebeltefester for barneseter i baksetet
  • Traction Control
  • Dynamic Stability Control (DSC) med Panic Brake Assist
  • Jaguar alarm med bevegelsessensor, glassensor og startsperre

Eksteriør

  • Bi-Xenon lys
  • Parkeringssensorer foran og bak
  • Elektrisk foldbare, automatisk nedblendbare og oppvarmede sidespeil med bakkelys
  • Oppvarmet frontrute
  • Regnsensor
  • Tåkelys foran og bak
  • Servolukking av bagasjelokk
  • Grillramme lakkert i bilens farge
  • Vinduslister og dørlister i chrome
  • Mesh Grille
  • Power vents i forskjermer 
  • Sommerdekk på Polaris lettmetallfelger, 19"

Interiør

  • 16/16-veis elektrisk justerbare forseter med 3 minner for fører, oppvarmede 
  • Oppvarmede bakseter
  • Oppvarmet treratt med skinnbesetning, elektrisk justerbart m/3 minner og gearkule i Burr Walnut
  • Elektrisk justerbare pedaler med 3 minner
  • Luksus skinninteriør 
  • Burr Walnut trepaneler
  • Automatisk klimaanlegg med fire individuelle soner
  • Automatisk nedblendbart innvendig speil
  • Analog klokke
  • Strømuttak i hanskerom og midtkonsoll bak
  • Cigar Lighter foran og bak
  • Doble koppholdere foran og bak
  • Originale teppematter og gummimatter
  • Solgardin i bakruten, elektrisk
  • Solgardiner i bakdørene, manuelle

Teknisk

  • 6-trinns ZF automatgear, elektronisk styrt
  • Luftfjæring
  • CATS (Computer Active Technology Suspension)
  • Sportsfjæring
  • Cruise Control
  • Trip Computer
  • Elektronisk parkeringsbrems
  • Hastighetsavhengig servostyring
  • Bremseskiver foran og bak, ventilerte
  • Aluminiumskarrosseri og plattform

Historikk

Solgt ny av Jaguar Norge 16. september 2007. Den har hatt 5 eiere, god servicehistorikk og har vært meget godt ivaretatt siden ny. 
Den har nylig fått service, nye bremseskiver og klosser foran og en god shine hos Car Spa.

Blir levert med fersk tilstandsrapport.

Fun facts

Dette er én av svært få Sovereign 4.2 (X358) som ble solgt nye i Norge. Den har en sofistikert fargekombinasjon og alt det riktige utstyret.
Veiledende pris i 2008 var kr. 1.374.220,-

Jaguar har alltid vært opptatt av å bygge biler som leverer kjøreglede og gode kjøreegenskaper. Under utviklingen av denne XJ-generasjonen, ble bilene testet hardt i temperaturer opp mot 50 grader i Arizona og ned mot -40 grader i Nord-Canada. De testet bremser, motorer, drivverk og kjølesystemer ved å utsette bilene for ekstreme påkjenninger over Europas høyeste og bratteste alpepass og bilenes holdbarhet i tester som tilsvarte 160.000 km med høyhastighetskjøring på Autobahner og 240.000 km med "whole Life" kjøring. To ganger. En av testrutine Jaguar Cars brukte mye i utviklingen av denne modellen, var en 22 km lang, svingete landevei igjennom Eiffel-skogen i Tyskland. Ruten inneholder 73 svinger og alle typer kjøreunderlag, vinkler og stigninger. Jaguar XJ prototyper gjennomgikk harde tester i mer enn 8.000 km på denne veien. Den kalles "Nordschleife" og er den største delen av den legendariske racerbanen Nürburgring. Nürburgring ble åpnet som en Grand Prix bane i 1927 og er kjent som den ultimate testen for å finne ut hva som gjør en superbil til nettopp superbil.

Med lightweight aluminiumskonstruksjon, kraftig V8, en myk men hurtig 6-trinns automatkasse og avansert hjuloppheng, var denne XJ-modellen den mest agile luksussedanen i sin klasse.

Thomas Øvreseth

Thomas Øvreseth
Daglig leder

+47 900 11 189