Austin Healey 3000 Mk II

BT7 Open 2+2 Roadster

Årsmodell:

1962

Ytelse:

132 HK

Pris:

720 000

0-100:

11 sek.

Toppfart:

180 km/h

Del denne bilen på:

En sjelden anledning til å få kjøpt en Big Healey Roadster i topp stand og med omfattende historikk!

Spesifikasjoner

Toppfart:

180 km/h

0-100:

11 sek.

Ytelse:

132 HK

Gearkasse:

manuell

Antall gear:

4

Drivstoff:

bensin

Eksteriørfarge:

British Racing Green

Interiørfarge:

Sort skinn

Karosseri:

roadster

Kilometerstand:

79560

Reg. første gang:

01.01.62

Årsmodell:

1962

Mer om bilen

En meget bra Healey 3000 Mk II med spesiell og sjeldent godt dokumentert historikk i nydelig tilstand! Grip denne muligheten og få full glede av hele sesongen nå!

Utstyr

Infotainment

  • Ekte kjøreglede

Eksteriør

  • Mohair Tonneau
  • Mohair kalesje
  • Dunlop Whire Wheels
  • Emaljerte "Union Jack" emblemer på forskjermer
  • Krom-speil

Interiør

  • Sportsseter i skinn
  • Moto-Lita treratt
  • Krom innvendig speil

Teknisk

  • 4-trinns manuell girkasse med elektrisk overdrive
  • Skivebremser foran
  • Trommelbremser bak
  • 2 SU-forgassere

Historikk

Denne bilen ble produsert sent i 1961 (VIN BT7L/17211) og ble registrert første gang i California i 1962. I 1966 ble bilen bulket foran (kun karossreiskade) og satt tilside. Deretter ble den stående tørt lagret frem til 1991, hvor bilen ble kjøpt av en danske som importerte den fra Los Angeles til Norge. Den var da kjørt 40.118 miles, dvs ca 65.000 km. Bilen ble så kjøpt av Knut Chr. Hallan / Roadster Square.

Da Hallan og hans team iverksatte retting av bulken i fronten, oppdaget de at bilen virkelig var et funn. Totalt original, urørt og rustfri. Det perfekte emnet for å lage Norges fineste Healey 3000 Mk II.
Det ble ikke spart på noe for å nå dette målet. Alle deler som det var mulig å restaurere ble pusset opp, forkrommet eller restaurert, for å bevare originaliteten. Det medfølger en perm med omfattende dokumentasjon av restaureringen; bilder av alle stadier under restaureringen , kvitteringer og beskrivelser av hva som ble utført. Hallan estimerte at det ble brukt mellom 3.000 - 4.000 arbeidstimer.
Bilens opprinnelige hvite karrosseri ble lakkert British Racing Green. Bare lakkeringsarbeidet tok 7 måneder! Det ble hverken brukt sprøytesparkel eller klarlakk. Kun epoxy-grunning.
Hallan skriver i den medfølgende mappen at "bilen er teknisk perfekt og godkjent av Biltilsynet uten mangler".
Den ble restaurert i regi av Roadster Square i perioden 1991 - 1993.

Etter restaureringen ble den solgt til en bilentusiast på Slemdal i Oslo i 1993, som vi kjenner godt. Deretter ble den solgt til en annen kunde fra Roadster Square, som ville ha den som en "ventebil" i påvente av ny Morgan + 4, 4-seter han bestilte for levering våren/sommeren 1997. Bilen ble tatt i innbytte av Roadster Square i juli 1997 og ble en del av deres spennende samling, inntil den ble solgt til nåværende eier, som kjøpte den til seg selv i 40-års present våren 2000.

Healeyen har vært godt stelt og pent brukt av voksne entusiaster i mer enn 30 år i Norge og må sies å ha en helt spesielt god historikk. Odometeret viser nå 49.445 miles, som er ca. 79.560 km. Vi kan ikke garantere at det er helt korrekt, men sannsynligivs stemmer det veldig bra, utfra Hallans notater da bilen ankom Norge, med videre antatt gjennlmsnittlig bruk gjennom de 32 årene som er gått fra den var ferdig restaturert og ble solgt til første, norske eier.

Fun facts

Totalt 42.925 Healey 3000 ble produsert i løpet av de 8 årene modellen ble produsert og majoriteten av disse ble eksportert til Nord-Amerika. 

Denne modellen og søstermodellen BN7 2-seater var de siste ekte "Big Healey Roadsters".
Karosseriene ble bygget hos Jensen Motors og bilene ble satt sammen hos BMC sin MG Works avdeling.

Thomas Øvreseth

Thomas Øvreseth
Daglig leder

+47 900 11 189